Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
LUAUS25106

Využití nových technologií pro rozvoj kognitivního potenciálů studentů a učitelů vysokých škol: možnosti a limity.

Cíle projektu

Navrhovaný výzkumný projekt je strukturován do tří hlavních témat, z nichž každé přispívá k širšímu cíli, jímž je rozvoj z oblasti počítačové vědy, psychologie, strojového učení a vzdělávání. Projekt předpokládá jak krátkodobé milníky, tak dlouhodobé dopady a kombinuje odborné znalosti všech zapojených týmů při řešení problémů daných oblastí. Téma 1 AI Tutor: Interaktivní AI Tutor by využíval technologii GPT-O jako platformu pro poskytování personalizovaného vzdělávání a řešení problémů v reálném čase. Dále bude použita eye tracking technologie viz laboratoř ČVUT. Tento systém by byl integrován do školních a vzdělávacích webových portálů, kde by studenti mohli vkládat dotazy nebo zadání úkolů a dostávat okamžitou zpětnou vazbu. AI by byla navržena tak, aby rozpoznávala kontext dotazu, a s pomocí vidění poskytovala krok za krokem vedení studentovi a přizpůsobovala postup svého vysvětlení individuálním potřebám učícího se. Cílem bude podpořit hlubší porozumění látky, zvýšit zapojení studentů a poskytnout učitelům nástroj pro efektivnější správu třídy. Projekt zahrnuje sběr dat o výkonu studentů pro další analýzu a optimalizaci nasazení vzdělávacích metod, experimenty efektivnosti vštěpení vyučované látky oproti klasické výuce. Hlavním cílem v rámci tohoto tématu bude: a) porovnat efektivitu výuky pomocí AI-O integrovanou s eye tracking a tradiční výuky s učitelem, b) zjistit, zda AI-O s eye tracking může zvýšit zapojení studentů a zlepšit jejich porozumění látce, c) zjistit efekt na kognitivní funkce při procesu učení, d) zjistit, jakým způsobem můžeme propojit současné poznatky o lidském učení a dalších kognitivních funkcích (kritické myšlení, odpovědné rozhodování, tvořivost aj.

Klíčová slova

AImachine learninginteractive AI tutorpersonalized learningcognitive processes

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

  • Program

    INTER-EXCELLENCE II

  • Veřejná soutěž

    SMSM2025LU001

  • Hlavní účastníci

    České vysoké učení technické v Praze / Masarykův ústav vyšších studií

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    MSMT-335/2025-15

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    The use of new technologies for the development of the cognitive potential of university students and teachers: possibilities and limits.

  • Anotace anglicky

    The advantage of artificial intelligence is its ability to quickly process large amounts of data and extract essential information to formulate adequate conclusions. Human intelligence, on the other hand, is expected to complement AI where AI has so far failed. The proposed project focuses on the following research topics: • How can we connect current knowledge about human learning and other cognitive functions (critical thinking, responsible decision-making, creativity, etc.) with the rapidly developing potential of artificial intelligence? • What are the current possibilities and limits of the application of artificial intelligence in the activities of students and teachers? • How should ethical boundaries be defined in the use of artificial intelligence by students, teachers, and university management? The research team will investigate the effectiveness of artificial intelligence devices (robots) in specific teaching activities. Although the primary focus of the research will be on the analysis of learning effectiveness, the motivational and emotional effects will also be monitored.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - vedlejší obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AM - Pedagogika a školství
    AN - Psychologie

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 3. 2025

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2028

  • Poslední stav řešení

    Z - Začínající víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-MSM-LU-R

  • Datum dodání záznamu

    5. 2. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    9 612 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    9 612 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

9 612 tis. Kč

Statní podpora

9 612 tis. Kč

100%


Poskytovatel

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Doba řešení

01. 03. 2025 - 31. 12. 2028