Využití nových technologií pro rozvoj kognitivního potenciálů studentů a učitelů vysokých škol: možnosti a limity.
Cíle projektu
Navrhovaný výzkumný projekt je strukturován do tří hlavních témat, z nichž každé přispívá k širšímu cíli, jímž je rozvoj z oblasti počítačové vědy, psychologie, strojového učení a vzdělávání. Projekt předpokládá jak krátkodobé milníky, tak dlouhodobé dopady a kombinuje odborné znalosti všech zapojených týmů při řešení problémů daných oblastí. Téma 1 AI Tutor: Interaktivní AI Tutor by využíval technologii GPT-O jako platformu pro poskytování personalizovaného vzdělávání a řešení problémů v reálném čase. Dále bude použita eye tracking technologie viz laboratoř ČVUT. Tento systém by byl integrován do školních a vzdělávacích webových portálů, kde by studenti mohli vkládat dotazy nebo zadání úkolů a dostávat okamžitou zpětnou vazbu. AI by byla navržena tak, aby rozpoznávala kontext dotazu, a s pomocí vidění poskytovala krok za krokem vedení studentovi a přizpůsobovala postup svého vysvětlení individuálním potřebám učícího se. Cílem bude podpořit hlubší porozumění látky, zvýšit zapojení studentů a poskytnout učitelům nástroj pro efektivnější správu třídy. Projekt zahrnuje sběr dat o výkonu studentů pro další analýzu a optimalizaci nasazení vzdělávacích metod, experimenty efektivnosti vštěpení vyučované látky oproti klasické výuce. Hlavním cílem v rámci tohoto tématu bude: a) porovnat efektivitu výuky pomocí AI-O integrovanou s eye tracking a tradiční výuky s učitelem, b) zjistit, zda AI-O s eye tracking může zvýšit zapojení studentů a zlepšit jejich porozumění látce, c) zjistit efekt na kognitivní funkce při procesu učení, d) zjistit, jakým způsobem můžeme propojit současné poznatky o lidském učení a dalších kognitivních funkcích (kritické myšlení, odpovědné rozhodování, tvořivost aj.
Klíčová slova
AImachine learninginteractive AI tutorpersonalized learningcognitive processes
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
INTER-EXCELLENCE II
Veřejná soutěž
SMSM2025LU001
Hlavní účastníci
České vysoké učení technické v Praze / Masarykův ústav vyšších studií
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
MSMT-335/2025-15
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The use of new technologies for the development of the cognitive potential of university students and teachers: possibilities and limits.
Anotace anglicky
The advantage of artificial intelligence is its ability to quickly process large amounts of data and extract essential information to formulate adequate conclusions. Human intelligence, on the other hand, is expected to complement AI where AI has so far failed. The proposed project focuses on the following research topics: • How can we connect current knowledge about human learning and other cognitive functions (critical thinking, responsible decision-making, creativity, etc.) with the rapidly developing potential of artificial intelligence? • What are the current possibilities and limits of the application of artificial intelligence in the activities of students and teachers? • How should ethical boundaries be defined in the use of artificial intelligence by students, teachers, and university management? The research team will investigate the effectiveness of artificial intelligence devices (robots) in specific teaching activities. Although the primary focus of the research will be on the analysis of learning effectiveness, the motivational and emotional effects will also be monitored.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
AN - Psychologie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2028
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-MSM-LU-R
Datum dodání záznamu
5. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
9 612 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
9 612 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
9 612 tis. Kč
Statní podpora
9 612 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Doba řešení
01. 03. 2025 - 31. 12. 2028