Využití MEtody konečných prvků pro stanovení vlivu spojů Z hlediska únavového chování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F02%3A00011808" target="_blank" >RIV/00010669:_____/02:00011808 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
USING FINITE ELEMENT METHOD TO DETERMINE THE EFFECT OF FASTENERS ON FATIGUE BEHAVIOUR
Popis výsledku v původním jazyce
Fatigue is one of the most common failure modes of structures and components. This problem is a most significant in transport and especially in aircraft industry. The behaviour of fatigue crack may be affected by mechanical factors such as stress state,load, frequency as well as environmental effects like corrosion and temperature. The prediction and assessment of fatigue cracks propagation in real engineering structures and components have to take into accounts realistic boundary conditions. The purpose of this paper is to describe the technique of modelling fasteners using FEA and to demonstrate its accuracy and capability by examining some examples of practical significance, such as crack propagation in the main fuselage stringer. This technique was developed by the Strength Reliability Department of the Aeronautical Research and Test Institute (ARTI) in Prague.
Název v anglickém jazyce
USING FINITE ELEMENT METHOD TO DETERMINE THE EFFECT OF FASTENERS ON FATIGUE BEHAVIOUR
Popis výsledku anglicky
Fatigue is one of the most common failure modes of structures and components. This problem is a most significant in transport and especially in aircraft industry. The behaviour of fatigue crack may be affected by mechanical factors such as stress state,load, frequency as well as environmental effects like corrosion and temperature. The prediction and assessment of fatigue cracks propagation in real engineering structures and components have to take into accounts realistic boundary conditions. The purpose of this paper is to describe the technique of modelling fasteners using FEA and to demonstrate its accuracy and capability by examining some examples of practical significance, such as crack propagation in the main fuselage stringer. This technique was developed by the Strength Reliability Department of the Aeronautical Research and Test Institute (ARTI) in Prague.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FB-C2%2F85" target="_blank" >FB-C2/85: Rozvoj centra leteckého výzkumu a zkušebnictví.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2002
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
TC15-YOUTH IMEKO SYMPOSIUM On Experimental Solid Mechanics
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
13-14
Název nakladatele
University of Bologna, DIEM ? Department of Mechanical Engineering
Místo vydání
Bologna
Místo konání akce
Bertinoro (Forli), Italy
Datum konání akce
6. 3. 2002
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—