Metodický postup pro vytvoření dynamického modelu letecké konstrukce s využitím optimalizace, zejména pro letouny kategorie ?Ultra light?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F09%3A%230000978" target="_blank" >RIV/00010669:_____/09:#0000978 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodický postup pro vytvoření dynamického modelu letecké konstrukce s využitím optimalizace, zejména pro letouny kategorie ?Ultra light?
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se o metodický postup pro vytvoření dynamického MKP modelu pomocí optimalizace. Tuhostní a hmotové charakteristiky jsou naladěny na základě známých hodnot, zejména výsledků zkoušek. Postup je vhodný zejména pro letouny kategorie UL, kdy výrobce zpravidla není schopen dodat dostatečné údaje pro tvorbu modelu standardním přístupem. Použití metod MKP umožňuje provést parametrické studie či jiné rozbory. Metodika je demonstrována na příkladu křídla ultralehkého letounu M-7 Ornis. Jako modelová úloha je dále uvedeno posouzení vlivu dodatečné instalace vyvažovací plošky na aeroelastickou stabilitu tohoto letounu.
Název v anglickém jazyce
Methodology of Aircraft Structure Finite Model Preparation by Means of Optimization-based Approach with Special Regard to the Ultra-light Aircraft Category
Popis výsledku anglicky
Analytical procedure for preparation of the aircraft structure FE model employing the optimization based approach. Stiffness and mass characteristics are tuned according the available data, especially results of the tests. Procedure is appropriate provided the data for the preparation of the model by ordinary approach are not available, especially for the UL aircraft category. FE analysis approach allows performing parametric or other studies. Metodology is demonstrated on the M-7 Ornis aircraft wing model example. As an example task, the study of influence of the aileron tab retrofitting to the aileron flutter stability is performed.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
R-4585
Číslo předpisu
—
Technické parametry
Oproti přístupu s využitím experimentálních modálních charakteristik má širší možnosti - umožňuje analýzy nestandardních případů (specifické úpravy konstrukce, vyšetřování nehod apod.). Číslo osvědčení o certifikaci: 001053-10-401
Ekonomické parametry
Představuje alternativní postup k přístupu výpočtu s využitím experimentálních modálních charakteristik (zvýšení počtu aplikovatelných přístupů o 100%).Nevyžaduje nákladné licencované SW balíky. Roční úspora nákladů cca 150 000,- Kč.
Označení certifikačního orgánu
Úřad pro civilní letectví, Letiště Ruzyně, 160 08 Praha 6
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
—