Vavříny s vůní benzínu. Meziválečný československý automobilový sport
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000030" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000030 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vavříny s vůní benzínu. Meziválečný československý automobilový sport
Popis výsledku v původním jazyce
Na konci první světové války se rozpadla rakousko-uherská monarchie a na mapě Evropy se objevila nová Československá republika, jejíž existence byla vyhlášena 28. října 1918 v Praze. Její západní, průmyslová část, české země, měla již v této době impozantní tradici výroby automobilů. Automobily se zde vyráběly bez přerušení od roku 1898 a ještě před první světovou válkou několik úspěšných továren nabízelo svým zákazníkům poměrně široký výběr osobních i užitkových vozidel, která si dobře vedla i na zahraničních trzích. Přesto se v prvních poválečných letech domácí automobilismus i výroba automobilů ocitly v hluboké krizi. Hospodářský a finanční systém byl vážně narušen, mezinárodní kontakty přerušeny a domácí trh se v důsledku rozdrobení habsburské říše značně zmenšil. Společenské postavení automobilů také utrpělo: většina lidí je považovala za asociální luxus, který by měl být maximálně zdaněn. V polovině roku 1921 bylo na území Československa s téměř 14 miliony obyvatel pouze 4 332 osobních a užitkových automobilů, tedy jedno motorové vozidlo na 3 138 obyvatel. Tato situace ohrožovala rozvoj celého odvětví, ale zejména automobilového průmyslu, a automobiloví nadšenci se snažili tento stav co nejvíce zlepšit. Prvním úkolem, který měli před sebou, byla popularizace automobilů mezi širokou veřejností. Toho bylo možné nejlépe dosáhnout prostřednictvím automobilového sportu.
Název v anglickém jazyce
Laurels That Smell of Gasoline. Czechoslovak Motorsport Between the Two World Wars
Popis výsledku anglicky
At the end of the First World War, the Austro-Hungarian Monarchy fell apart and a new Czechoslovak Republic, whose existence was declared on 28 October 1918 in Prague, appeared on the map of Europe. Its western, industrial part, the Czech Lands, had already at this time an impressive tradition of automobile production. Automobiles had been manufactured here without interruption since 1898, and even before the First World War several successful factories offered their clients a relatively broad selection of passenger and commercial vehicles, which performed well also on markets abroad. Still, in the first post-war years both domestic motoring and automobile production were in a deep crisis. The economic and financial system was severely disrupted, international contacts severed and domestic market had considerably shrunk due to fragmentation of the Habsburg Empire. The social position of cars had also suffered: most people viewed them as asocial luxury that should be maximally taxed. In the mid-1921, there were in the territory of Czechoslovakia with almost 14 million people only 4,332 passenger cars and commercial vehicles, that is, one motor vehicle per 3,138 inhabitants. This situation threatened the development of the entire sector but especially the automobile industry, and car enthusiasts were trying their best to improve this state of affairs. The first task at hand was popularisation of cars among the general public. This could be best achieved by automobile sport.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV051" target="_blank" >DG18P02OVV051: České století motorismu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7037-341-5
Počet stran knihy
166
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—