Školní známky ve vztahu k depresivní symptomatice, inteligenci a neuropsychologickým proměnným
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F08%3A00000814" target="_blank" >RIV/00023752:_____/08:00000814 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68081740:_____/08:00319403
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Školní známky ve vztahu k depresivní symptomatice, inteligenci a neuropsychologickým proměnným
Popis výsledku v původním jazyce
Projekt se zaměřil na vztahy mezi školní výkonností, subjektivně posuzovanou depresivní symptomatikou, neuropsychologickými proměnnými a inteligencí u školních dětí ve věku 9-11 let (N=814) ze 14 pražských základních škol. 4,5% dětí skórovalo nad doporučené cut off v Sebeposuzovací škále depresivity pro děti (CDI, Kovacsová, 1992) a zároveň mělo horší známkový průměr (p=0,02) oproti zbytku souboru. Nezjistili jsme mezipohlavní rozdíly v subjektivní míře depresivních symptomů. Dívky měly lepší známkový průměr než chlapci. Výsledky ukazují na významné vztahy známky z češtiny, známky z matematiky a celkového známkového průměru především k inteligenci, dále pak k depresivní symptomatice a částečně k neuropsychologickým proměnným. Uvedené proměnné společněvysvětlují větší procento variance školních výsledků u dívek (24% až 32%) než u chlapců (17% až 24%). Pro praktické užívání psychologických testů se ukazuje, že pokud chceme odhadnout školní známky, je inteligenční test lepším prediktorem
Název v anglickém jazyce
School grades in relationship to depressive symptoms, intelligence, and neuropsychological variables
Popis výsledku anglicky
The project deals with relationships between school achievement, Children's Depression Inventory (CDI), intelligence, and neuropsychological variables in children aged 9-11 years (N=814) from 14 Prague elementary schools. The percentage of the sample (4,5%) that scored above the recommended cut off in CDI had worse grade point average when compared to the rest of the sample. The Czech language grade, mathematics grade and total grade point average related especially to intelligence, further to depressive symptoms and partially to neuropsychological variables. The variables together explained higher portion of school results in girls (24% to 32%) than in boys (17% to 24%). Our results suggest: 1) Intelligence works as a better predictor of school achievement than neuropsychological tests; 2) Detecting depressive symptoms is a needed component of assessment of child's problematic school achievement; 3) The variables registered can explain approximately 1 of the school achievement.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F05%2F0915" target="_blank" >GA406/05/0915: Školní podvýkonnost v kontextu depresivní symptomatiky u dětí ve věku 9-11 let</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—