Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dobroslav Zborník. Dokumentarista mezi neoficiálními výtvarnými umělci v 70. a 80. letech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F22%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00057266:_____/22:N0000020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-202203-0003_dobroslav-zbornik-documentary-filmmaker-among-unofficial-visual-artists-in-the-1970s-and-1980s.php" target="_blank" >https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-202203-0003_dobroslav-zbornik-documentary-filmmaker-among-unofficial-visual-artists-in-the-1970s-and-1980s.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.58193/ilu.1739" target="_blank" >10.58193/ilu.1739</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dobroslav Zborník. Dokumentarista mezi neoficiálními výtvarnými umělci v 70. a 80. letech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato studie je zaměřena na spolupráci filmového dokumentaristy Dobroslava Zborníka s nezávislými umělci, kteří se v Československu věnovali performativnímu umění. Tuto spolupráci Zborník započal již jako student pražské FAMU, kde absolvoval dokumentárním filmem Antinomie (1973), v němž zaznamenal happeningy Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu. V druhé polovině 70. a na počátku 80. let pořizoval kinematografické dokumentace uměleckých akcí Milana Knížáka (člena hnutí Fluxus) a Milana Grygara (pro jehož tvorbu jsou typické experimenty s propojením grafiky a zvuku). Cílem této studie je zhodnotit Zborníkovu roli v rámci českého akčního umění a pokusit se o kontextovou analýzu integrace pohyblivého obrazu uměleckými disciplínami jako další výrazové, nikoli čistě dokumentární složky. Součástí studie je proto sledování postupné valorizace dokumentace uměleckých akcí na základě lokálních historických souvislostí. V 70. letech v Československu byly performance a happeningy nejprve pořizovány na filmový pás, protože videotechnologie se do zemí východního bloku dostaly až se značným zpožděním. Zborníkovy filmové dokumentace byly později za různých podmínek a dobově odpovídajícími metodami kopírovány na videokazety, případně digitalizovány, což přispělo k jejich zpřístupnění, ale i k opomenutí mediálních specifik.

  • Název v anglickém jazyce

    Dobroslav Zbornik. Documentary Filmmaker Among Unofficial Visual Artists in the 1970s and 1980s

  • Popis výsledku anglicky

    This study, written within the framework of a project The Audiovisual Work Outside the Context of Cinema: Documentation, Archiving, and Access, is focused on the collaboration of film documentarian Dobroslav Zborník with independent artists who engaged in performance art in Czechoslovakia in the 1970s and 1980s. He started this collaboration already during his studies at FAMU in Prague, where he graduated with the documentary movie named Antinomie (1973), in which he recorded the happenings of the Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu [The Crusader School of Pure Humour Without Jokes]. In the second half of the 1970s and the early 1980s, he made cinematic documentations of art events for Milan Knížák (a member of the Fluxus movement), and Milan Grygar (whose worked is typified by experiments with connections between graphic art and sound). The purpose of this study is to review Zborník‘s role within Czech action art, as well as an attempt at a contextual analysis of the integration of the moving image by artistic disciplines as another expressive, not purely documentary, component. Part of the study is therefore monitoring the gradual acceptance of event documentation based on the local historical context. In 1970s Czechoslovakia, performances and happenings were first recorded onto celluloid because video technologies only made their way to the Eastern Bloc countries with a considerable delay. Zborník’s cinematic documentations were later, under various conditions, and with the use of methods corresponding to the times, copied onto video cassettes, or digitised, which contributed to their accessibility, but also to the omission of their specifics.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG20P02OVV025" target="_blank" >DG20P02OVV025: Audiovizuální dílo mimo kontext kinematografie: dokumentace, archivace a zpřístupnění</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    127

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    69-86

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85149212798