Témata pro vzdělávací lekce seniorů v knihovnách: Výsledky kvantitativního šetření
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094943%3A_____%2F19%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00094943:_____/19:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/2019-2-2/2054" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/2019-2-2/2054</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/ProIn2019-2-2" target="_blank" >10.5817/ProIn2019-2-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Témata pro vzdělávací lekce seniorů v knihovnách: Výsledky kvantitativního šetření
Popis výsledku v původním jazyce
Účel – Záměrem šetření, jehož výsledky jsou předkládány v této výzkumné studii, bylo získat informace o kompetencích seniorů v oblasti informační gramotnosti a o jejich zájmu o vzdělávání v různých tématech, která se týkají práce s internetem a s ICT. Hlavní výzkumná otázka byla zaměřena na zjištění témat, ve kterých se senioři chtějí vzdělávat. Design/metodologie/přístup – Tento výzkum je součástí empirické části disertační práce autorky a navazuje na již publikované výsledky kvalitativního výzkumu potřeb seniorů v práci s internetem. Získané výsledky bylo následně zapotřebí ověřit na úrovni zobecnitelnosti pomocí kvantitativního výzkumu, pro který byla zvolena forma dotazníkového šetření a v rámci kterého se podařilo získat více než 750 responzí. Výzkumný design byl nastaven na parametry aplikovaného výzkumu a kvantitativní šetření bylo jednou z jeho součástí. Výsledky – Výzkum ukázal, že senioři mají obecně velký zájem se vzdělávat, a to i prostřednictvím knihoven. Témata, která jsou pro ně zajímavá, častěji souvisí přímo s prací s obsahem (např. úprava fotografií), než s používáním softwaru a ovládáním nástrojů typu e-mail, textové editory apod. Současně deklarují poměrně velkou míru kompetencí v každodenních činnostech prováděných prostřednictvím internetu a technologií. Originalita/hodnota – Vzhledem k faktu, že proces vzdělávání seniorů v knihovnách není řešen rámcově a systematicky a každá knihovna si připravuje lekce sama, bylo deset témat, která vzešla z výzkumu, didakticky zpracováno do vzdělávacích lekcí. Tato metodická příručka je volně dostupná přes portál eknihy.knihovna.cz a má ambice stát se praktickým návodem nejen pro knihovníky, ale i další instituce, které se vzděláváním seniorů zabývají.
Název v anglickém jazyce
TOPICS FOR EDUCATIONAL LESSONS OF SENIORS IN LIBRARIES: RESULTS OF QUANTITATIVE SURVEY
Popis výsledku anglicky
Purpose – The aim of the survey which is presented in this research study, was to obtain information on senior literacy competences in the field of information literacy and their interest in learning on various topics related to Internet and ICT work. The main research question was focused on finding the topics in which seniors want to be educated. Design/Methodology/Approach – This research is a component of the empirical part of the dissertation thesis and is based on already published results of qualitative research that examined the needs of seniors in the work with the Internet. The obtained results were subsequently verified on the level of generalizability by means of quantitative research. The questionnaire survey obtained more than 750 responses. The research design was set to the parameters of applied research and quantitative research was one of its sections. Results – Research has shown that seniors are generally very interested in learning through the libraries network. Topics that are interesting to them are more often related to content (such as editing photos) than to using software and using e-mail, text editors, etc. At the same time, elderly people declare a relatively high degree of competence in everyday internet activities and technology. Originality/Value – Due to the fact that the process of education of seniors in libraries is not dealt with in a general and systematic manner and each library prepares lessons itself, ten topics that emerged from the research were didactically transformed into educational lessons. This methodical guide is freely available through eknihy.knihovna.cz portal and has the ambition to become a practical guide not only for librarians but also for other institutions dealing with senior education
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ProInflow: časopis pro informační vědy
ISSN
1804-2406
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
3-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—