Efektivita školního primárněpreventivního programu Unplugged zaměřeného proti užívání konopí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F11%3A11175" target="_blank" >RIV/00216208:11110/11:11175 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Efektivita školního primárněpreventivního programu Unplugged zaměřeného proti užívání konopí
Popis výsledku v původním jazyce
Studie byla realizovaná jako randomizovaný experiment s hlavním těžištěm v provedení evaluace efektu školního preventivního programu Unplugged vytvořeného v rámci projektu EU-Dap-2. Intervence Unplugged je složena z celkem 12 lekcí provedených v jednom školním roce a vychází z 'Modelu komplexního vlivu sociálního prostředí'. CÍLE: zjistit, zda má program Unplugged vliv na užívání konopí prostřednictvím indikátorů celoživotní a třicetidenní prevalence. Ověřit dobu trvání měřitelného efektu programu v čase prostřednictvím retestů. SOUBOR: Celkem se studie zúčastnilo 1874 žáků 6. tříd základní školy (průměrný věk na začátku intervence byl 11,82 roku). METODY: Pretest randomizovaného experimentu byl proveden několik dnů před zahájením intervence v 6. třídězákladní školy. První retest byl proveden bezprostředně po ukončení poslední lekce a další 4 retesty následovaly po 3, 12, 15 a 24 měsících od ukončení intervence (celkem tedy 5 retestů). Data byla získána prostřednictvím dotazníku ESPAD
Název v anglickém jazyce
The Effectiveness of the School-based Unplugged Primary Prevention Programme on Cannabis Use
Popis výsledku anglicky
The study was carried out as a randomised trial featuring an evaluation of the effect of the school-based Unplugged prevention programme developed as part of the EU-Dap-2 project. The Unplugged intervention consists of 12 lessons delivered within one school year and is based on the CSI Model. To ascertain whether the Unplugged programme has an impact on cannabis use, by means of the lifetime and 30-day prevalence indicators. To verify the duration of the programme's measurable effect over time using retests. SAMPLE: A total of 1,874 pupils in the sixth grade of ?basic school? participated in the study; the average age at the beginning of the intervention was 11.82 years. The pretest of the randomised trial was conducted several days prior to the commencement of the intervention in the sixth grade of basic school. The first retest was carried out immediately after the completion of the last lesson and another four retests followed, 3, 12, 15, and 24 months after the intervention, respec
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
FL - Psychiatrie, sexuologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F09%2F0119" target="_blank" >GA406/09/0119: EUDAP-2: Vývoj a ověření metodiky evaluace programů primární prevence užívání návykových látek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Adiktologie
ISSN
1213-3841
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
—
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
10-16
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—