Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pojetí humanity v edukační koncepci J. A. Komenského jako příspěvek k lidské budoucnosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11120%2F17%3A43916179" target="_blank" >RIV/00216208:11120/17:43916179 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/17:10370059

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.historiascholastica.com/sites/www.historiascholastica.com/files/HS/2-2017/HS-2-2017-2.pdf" target="_blank" >http://www.historiascholastica.com/sites/www.historiascholastica.com/files/HS/2-2017/HS-2-2017-2.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pojetí humanity v edukační koncepci J. A. Komenského jako příspěvek k lidské budoucnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    J. A. Komenský považuje lidskost za jednu z trvalých a rozhodujících hodnot lidstva. Pro něj není lidskost pouze cílem a základní etickou hodnotou, ale také prostředkem fungování &quot;dobře uspořádané společnosti&quot;. Lidská bytost není člověkem při narození, ale rodí se s vrozenou schopností stát se člověkem. Aby se člověk stal člověkem, musí rozvíjet to, co představuje jeho lidskou přirozenost, která jej odlišuje od ostatních tvorů. Co jsou podle Komenského tyto distinkce? Schopnost rozumového rozvoje, rozvoje řeči, postupného rozvinutí pracovní činnosti a samozřejmě rozvoj citový. Proto také nazývá Komenský školy dílnami lidskosti, neboť lidé již od dětství se tu stávají vpravdě lidmi. Neopomíjí ani výchovný proces mimo školu, když požaduje, aby také mimoškolní činnosti, včetně her, byly takové, aby neodváděly od záměru školy vychovávat lidi k lidství. Komenského důraz na humanitu jako jednu ze základních součástí vzdělávacího procesu každého člověka je sice zaměřen na jedince, avšak skrze něj cílí na lidskou společnost. Jen tak se humanita může stát společenskou hodnotou rovněž v tom smyslu, že spoluvytváří rovnováhu mezi přirozeným egoismem a altruismem jedince. Stává se tak normotvornou inspirací a imperativem napravené společnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    The concept of humanity in Comenius' educational philosophy as a contribution towards the future of humankind

  • Popis výsledku anglicky

    J. A Comenius considers humanity to be one of the permanent and determining values of humankind. For him, humanity is not only the goal and basic ethical value but also the means of the functioning of the “well-ordered society”. Human being is not human by birth but is born with the innate ability to become human. In order to adopt humanity, the human needs leadership and nurturing through which he develops the innate human abilities differentiating him from other beings. It is the development of reason, speech, work activities and feelings. Nurture therefore prevents human from changing into a non-human. That is why Comenius requests that schools become workshops of humanity (officinae humanitatis), creating harmonically educated human beings. Such education also includes the search for ways of returning humanity to a human being that has lost it. Humanity is not a permanent set of features, it needs to be maintained continuously. This is the basis of his concept of schools of life offering a platform for sustainability of humanity. According to Comenius, humankind appears to be undergoing a crisis threatening it as a whole. Humanity thus ceases to be just a state of soul but it becomes the equipment of those who shall amend human affairs. Comenius supposes that this process will be characterized by diversity and will be the source of social inventions that will lead the society forward but only if it is implemented in harmony with the principles of humanity

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historia scholastica

  • ISSN

    2336-680X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    17-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus