Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Školní psycholog jako výzkumník: zamyšlení nad možnostmi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F16%3A10323873" target="_blank" >RIV/00216208:11150/16:10323873 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/pedOr2016-1-5" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/pedOr2016-1-5</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/pedOr2016-1-5" target="_blank" >10.5817/pedOr2016-1-5</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Školní psycholog jako výzkumník: zamyšlení nad možnostmi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přehledová studie v první části konstatuje, že školní psychologové na celém světě mají v náplni práce nejen poskytovat psychologické služby žákům, učitelům a rodičům, ale také se aktivně zapojovat do výzkumu. Druhá část předkládá novou typologii školních psychologů: (1) ti, co působí na vysokých školách; (2) ti, co současně působí jak na vysoké škole, tak v terénu; (3) ti, co se připravují na dráhu školního psychologa jak na vysoké škole, tak v terénu; (4) ti, co působí jen v terénu. Třetí část studie upozorňuje, že zrušením rezortního ústavu, který se zabýval školním poradenstvím, se zredukovala výzkumná základna školní psychologie. Izolované snahy učitelů na katedrách psychologie českých vysokých škol nemohou tento deficit nahradit. Čtvrtá část se věnuje zájemcům, kteří se teprve připravují na profesi školního psychologa. Jejich pregraduální nebo postgraduální příprava končí mj. obhajobou kvalifikační práce. Studie porovnává témata obhájených kvalifikačních prací v ČR s tématy v USA a upozorňuje na témata, která jsou u nás opomíjena. Pátá část si všímá školních psychologů, kteří již působí na základních a středních školách. S oporou o koncepci S. Štecha uvádí čtyři základní typy výzkumných činností, které mohou školní psychologové ve škole realizovat. Závěr studie zní: školní psychologie u nás vstupuje do nové vývojové etapy, v níž je třeba posílit roli školního psychologa jako badatele školy. Bude to výhodné jak pro obor samotný, tak pro české školství.

  • Název v anglickém jazyce

    School psychologists as researchers: Relection on their possibilities

  • Popis výsledku anglicky

    This survey study states in the first part that school psychologists all over the world are supposed to provide not only psychological services for pupils, teachers and parents, but to be actively involved in research as well. The second part presents a new typology of school psychologists: (1) those who work in universities; (2) those who operate simultaneously both in universities and in the field; (3) those who have been preparing themselves for a career of school psychologists both at the university and in the field; (4) those who work only in the field. The third part of the study points out that due to the abolishment of the departmental institution, which dealt with school counselling, the research base of school psychology has been reduced in the Czech Republic. Isolated efforts of teachers in the departments of psychology at Czech universities cannot make up for that deficit. The fourth part deals with those interested students who are just preparing for the profession of school psychologists. Their undergraduate or postgraduate preparation ends, among others, with the defence of qualification thesis. Our study compares the themes of defended theses in the Czech Republic with those in the U.S.A., and draws the attention to the themes neglected in our country. The fifth part takes notice of school psychologists who are already active in primary and secondary schools. Leaning on the S. Štech's concept, four basic types of research activities are listed that may be realized by school psychologists in schools. The conclusion of the study is: School psychology in our country is entering a new developmental stage in which it is necessary to strengthen the role of school psychologists as school researchers. It will be advantageous for both the study field and for the Czech education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    5-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus