O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291274" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291274 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je poukázat na význam filosofické reflexe pro pedagogiku a na nebezpečí skrývající se v redukci vědy na empirický výzkum podléhající specifickým kritériím. Význam filosofie pro pedagogiku, konkrétně způsob, jímž odhaluje vztah mezi tím, co jest a tím, co má být, je demonstrován na příkladu úvahy o výchovných ideálech. Příspěvek se snaží prokázat, že existují dva kořeny pedagogiky - (1) vědecký výzkum konstatující to, co jest (fakta) a (2) filosofické tázání otevírající otázku po smyslu aúčelu výchovy i pedagogické teorie. Výchovné ideály jsou jistě čímsi faktickým a "praktickým": formulujeme je v pojmech a představách, orientují naši pedagogickou zkušenost, ale i budování teorie. Filosofická reflexe však odhaluje, že výchovné ideály nelze redukovat na to, co z nich lze empiricky zachytit v individuálních představách a společenské praxi.
Název v anglickém jazyce
On the Character of Pedagogical Theory. How to Understand Educational Ideals.
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to discuss the importance of philosophical reflection in pedagogy and the dangers resulting from reducing science to empirical research with its specific criteria. Taking reflection on ideals in education as an example, the authorshows the importance of philosophy to pedagogy, particularly in the way in which it reveals the relation between what is and what ought to be. The paper endeavours to prove that pedagogy stems from two crucial things - (1) scientific research observingthat what is (facts), and (2) philosophical inquiry opening the question of meaning and aim of education as well as of educational theory. From a certain point of view, educational ideals are of both factual and "practical" character: we give them a certain shape in notions and representions, they lead our educational experience, and they help us to build educational theory. However, philosophical reflexion reveals that they cannot be fully thought and explained by an individual mind or
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
LXIV
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
367-381
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—