Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291274" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291274 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je poukázat na význam filosofické reflexe pro pedagogiku a na nebezpečí skrývající se v redukci vědy na empirický výzkum podléhající specifickým kritériím. Význam filosofie pro pedagogiku, konkrétně způsob, jímž odhaluje vztah mezi tím, co jest a tím, co má být, je demonstrován na příkladu úvahy o výchovných ideálech. Příspěvek se snaží prokázat, že existují dva kořeny pedagogiky - (1) vědecký výzkum konstatující to, co jest (fakta) a (2) filosofické tázání otevírající otázku po smyslu aúčelu výchovy i pedagogické teorie. Výchovné ideály jsou jistě čímsi faktickým a "praktickým": formulujeme je v pojmech a představách, orientují naši pedagogickou zkušenost, ale i budování teorie. Filosofická reflexe však odhaluje, že výchovné ideály nelze redukovat na to, co z nich lze empiricky zachytit v individuálních představách a společenské praxi.

  • Název v anglickém jazyce

    On the Character of Pedagogical Theory. How to Understand Educational Ideals.

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the paper is to discuss the importance of philosophical reflection in pedagogy and the dangers resulting from reducing science to empirical research with its specific criteria. Taking reflection on ideals in education as an example, the authorshows the importance of philosophy to pedagogy, particularly in the way in which it reveals the relation between what is and what ought to be. The paper endeavours to prove that pedagogy stems from two crucial things - (1) scientific research observingthat what is (facts), and (2) philosophical inquiry opening the question of meaning and aim of education as well as of educational theory. From a certain point of view, educational ideals are of both factual and "practical" character: we give them a certain shape in notions and representions, they lead our educational experience, and they help us to build educational theory. However, philosophical reflexion reveals that they cannot be fully thought and explained by an individual mind or

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LXIV

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    367-381

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus