Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tertium datur - teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291275" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291275 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tertium datur - teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zabývá terminologickými problémy, vědním a metodologickým profilem teorie výchovy. Konstatuje její nejednoznačný charakter a dospívá ke konstatování tří hlavních dimenzí této pedagogické disciplíny, které jsou vyjádřeny v jejím vztahu (1) k vědeckému myšlení, (2) k filosofické reflexi a (3) k potřebám jednání a životní praxe. Jednotící linkou textu je pojetí teorie výchovy jako "třetího členu" mezi několika modifikacemi základní kontradikce, která záleží v napětí mezi filosofickou reflexí celku a vědeckou snahou o specializaci a také v současném kladení důrazu na neutralitu procesů vědeckého poznávání a vychovatelské odpovědnosti za uskutečnění ideálu. Studie se pokouší ukázat, že teorie výchovy může být chápána jako teorie pedagogických antonomií a jako aristotelsky laděná nauka o hledání správné míry.

  • Název v anglickém jazyce

    Tertium datur - A Theory of Education as a Practical Theory between Philosophy and Science

  • Popis výsledku anglicky

    The subject of the study is the question of the relationships of the theory of education to philosophy, science and human conduct. Author argues for the ambiguous methodological grounding of the theory of education and its flexible position in the systemof pedagogic disciplines. The basic integrating link of the text is the conception of the theory of education as the "third link" among a few modifications of the basic contradiction, which lies in the tension between philosophical reflection of the whole and scientific striving for specialisation, and also in the parallel emphasise on the neutrality of the scientific process of acquiring knowledge and educational responsibility for the realisation of a certain ideal. The study tries to show that the theory of education can be understood as a theory of pedagogical antinomies and as a theory of the search for the appropriate ratio between critical reflection and scientific precision in view of the demands of a particular educational sit

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy

  • ISBN

    978-80-246-2412-9

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    214-231

  • Počet stran knihy

    276

  • Název nakladatele

    Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly