Tertium datur - teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291275" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291275 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tertium datur - teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se zabývá terminologickými problémy, vědním a metodologickým profilem teorie výchovy. Konstatuje její nejednoznačný charakter a dospívá ke konstatování tří hlavních dimenzí této pedagogické disciplíny, které jsou vyjádřeny v jejím vztahu (1) k vědeckému myšlení, (2) k filosofické reflexi a (3) k potřebám jednání a životní praxe. Jednotící linkou textu je pojetí teorie výchovy jako "třetího členu" mezi několika modifikacemi základní kontradikce, která záleží v napětí mezi filosofickou reflexí celku a vědeckou snahou o specializaci a také v současném kladení důrazu na neutralitu procesů vědeckého poznávání a vychovatelské odpovědnosti za uskutečnění ideálu. Studie se pokouší ukázat, že teorie výchovy může být chápána jako teorie pedagogických antonomií a jako aristotelsky laděná nauka o hledání správné míry.
Název v anglickém jazyce
Tertium datur - A Theory of Education as a Practical Theory between Philosophy and Science
Popis výsledku anglicky
The subject of the study is the question of the relationships of the theory of education to philosophy, science and human conduct. Author argues for the ambiguous methodological grounding of the theory of education and its flexible position in the systemof pedagogic disciplines. The basic integrating link of the text is the conception of the theory of education as the "third link" among a few modifications of the basic contradiction, which lies in the tension between philosophical reflection of the whole and scientific striving for specialisation, and also in the parallel emphasise on the neutrality of the scientific process of acquiring knowledge and educational responsibility for the realisation of a certain ideal. The study tries to show that the theory of education can be understood as a theory of pedagogical antinomies and as a theory of the search for the appropriate ratio between critical reflection and scientific precision in view of the demands of a particular educational sit
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy
ISBN
978-80-246-2412-9
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
214-231
Počet stran knihy
276
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—