Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Empiria a theoria, aneb když se věda s filozofií nehádá

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F14%3A43886521" target="_blank" >RIV/44555601:13430/14:43886521 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Empiria a theoria, aneb když se věda s filozofií nehádá

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Paradigma tradiční modernity se rozpadá. Je to zřejmé i v pedagogice. Rozpad iluzí sice nikdy není příjemný, ale přinese-li jako vedlejší efekt jistou dávku myšlenkové pokory a ochoty klást si znovu základní otázky, cože to vlastně v pedagogice děláme aproč, pak není zbytečný. Pedagogické "proč" vždy předchází a určuje následné metodické "jak". Byla by proto chyba jej přeskakovat nebo ignorovat. Lidskost intuitivně vzdoruje bezesmyslnosti, proto je člověku vlastní touha znát důvod, rozumět, vědět, pročdělá to, co dělá. Pedagogika není výjimkou. Proto je dobře, že časopis Pedagogika nechává promlouvat jak pedagogy-empiriky, kteří měří, počítají a experimentují, tak teoretiky-filozofy, kteří reflektují ideály, ohledávají fundamenty a snaží se verbalizovat smysl pedagogického počínání. Obojí potřebujeme.

  • Název v anglickém jazyce

    Empiria and theoria or on harmony between science and philosophy

  • Popis výsledku anglicky

    The traditional paradigm of modernity is decaying. It is evident even in pedagogy. A disillusionment is never a pleasing experience, but if- as a side-effect - it brings about a humbleness and willingness to ask again the fundamental questions about theessence of our educational endeavour, it is worth it. The pedagogical "why" always precedes and determines the methodological "how". Therefore it would be a mistake to ignore the "why". Humanity intuitively defies meaninglessness, people need to know whythey do what they do. Pedagogy is no exception. That is why it is good that the Journal Pedagogika provides room for educationalists-empiricists, who measure, count and do experiments as well as for educationalists-philosophers who reflect ideals, fundaments and strive for proper verbalizing of the meaning of educational endeavour. We need both.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    64

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    3

  • Strana od-do

    363-365

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus