Empiria a theoria, aneb když se věda s filozofií nehádá
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F14%3A43886521" target="_blank" >RIV/44555601:13430/14:43886521 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Empiria a theoria, aneb když se věda s filozofií nehádá
Popis výsledku v původním jazyce
Paradigma tradiční modernity se rozpadá. Je to zřejmé i v pedagogice. Rozpad iluzí sice nikdy není příjemný, ale přinese-li jako vedlejší efekt jistou dávku myšlenkové pokory a ochoty klást si znovu základní otázky, cože to vlastně v pedagogice děláme aproč, pak není zbytečný. Pedagogické "proč" vždy předchází a určuje následné metodické "jak". Byla by proto chyba jej přeskakovat nebo ignorovat. Lidskost intuitivně vzdoruje bezesmyslnosti, proto je člověku vlastní touha znát důvod, rozumět, vědět, pročdělá to, co dělá. Pedagogika není výjimkou. Proto je dobře, že časopis Pedagogika nechává promlouvat jak pedagogy-empiriky, kteří měří, počítají a experimentují, tak teoretiky-filozofy, kteří reflektují ideály, ohledávají fundamenty a snaží se verbalizovat smysl pedagogického počínání. Obojí potřebujeme.
Název v anglickém jazyce
Empiria and theoria or on harmony between science and philosophy
Popis výsledku anglicky
The traditional paradigm of modernity is decaying. It is evident even in pedagogy. A disillusionment is never a pleasing experience, but if- as a side-effect - it brings about a humbleness and willingness to ask again the fundamental questions about theessence of our educational endeavour, it is worth it. The pedagogical "why" always precedes and determines the methodological "how". Therefore it would be a mistake to ignore the "why". Humanity intuitively defies meaninglessness, people need to know whythey do what they do. Pedagogy is no exception. That is why it is good that the Journal Pedagogika provides room for educationalists-empiricists, who measure, count and do experiments as well as for educationalists-philosophers who reflect ideals, fundaments and strive for proper verbalizing of the meaning of educational endeavour. We need both.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
363-365
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—