Public Spectacles in Restoration England: The Theatricality of the Political and the Birth of Celebrity Culture
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10362927" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10362927 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pdf.uhk.cz/hkjas/vol3nr1_2016.php" target="_blank" >http://pdf.uhk.cz/hkjas/vol3nr1_2016.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Public Spectacles in Restoration England: The Theatricality of the Political and the Birth of Celebrity Culture
Popis výsledku v původním jazyce
The jigsaw puzzle of the late Stuart period comprised a myriad of pieces, ranging from the advent of women actors to the emergence of Whig and Tory ideologies. Based on contemporary documents, literary works and written sources of a private nature, such as the Declaration of Breda, Aphra Behn's The Feigned Courtesans and The Diary of Samuel Pepys, this paper explores some public spectacles which shaped popular tastes, opinions and attitudes of late seventeenth-century English society, whose heart was London. Employed as powerful tools of mass manipulation by the King's state apparatus, magnificent royal rituals, gruesome public executions and witty dramas with political subtexts had a powerful indoctrinating effect on the minds and souls of the subjects involved. Drawing on Guy Debord and Michel Foucault, the paper offers a glimpse into the idiosyncrasies of the spectacular Restoration propaganda machine, as well as spotlighting the emerging phenomenon of celebrity cult.
Název v anglickém jazyce
Public Spectacles in Restoration England: The Theatricality of the Political and the Birth of Celebrity Culture
Popis výsledku anglicky
The jigsaw puzzle of the late Stuart period comprised a myriad of pieces, ranging from the advent of women actors to the emergence of Whig and Tory ideologies. Based on contemporary documents, literary works and written sources of a private nature, such as the Declaration of Breda, Aphra Behn's The Feigned Courtesans and The Diary of Samuel Pepys, this paper explores some public spectacles which shaped popular tastes, opinions and attitudes of late seventeenth-century English society, whose heart was London. Employed as powerful tools of mass manipulation by the King's state apparatus, magnificent royal rituals, gruesome public executions and witty dramas with political subtexts had a powerful indoctrinating effect on the minds and souls of the subjects involved. Drawing on Guy Debord and Michel Foucault, the paper offers a glimpse into the idiosyncrasies of the spectacular Restoration propaganda machine, as well as spotlighting the emerging phenomenon of celebrity cult.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies
ISBN
—
ISSN
2336-3347
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
81-89
Název nakladatele
Optys, spol. s r.o., Dolní Životice
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta
Datum konání akce
22. 3. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—