Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Příspěvek ke kritické analýze reálií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10333837" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10333837 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Příspěvek ke kritické analýze reálií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek kriticky zkoumá pojem reálie používaný v kontextu výuky cizího jazyka. V první části jsou shrnuty poznatky získané z odborné literatury a je uvedeno zhodnocení, jak jsou reálie pojaty ve vybraných učebnicích. Článek se kriticky staví ke strukturalistickému přístupu k pojetí reálií, který dominuje v teoretické literatuře věnované této problematice. Na základě provedené analýzy nabízí nový pohled na koncept reálií, který přesouvá pozornost ze strukturalistického pojetí tohoto fenoménu na pragmatické. V rámci tohoto přístupu je navržena nová klasifikace reálií, která bere v úvahu pragmatické a společensko-praktické aspekty, jež hrají významnou roli v komunikaci a ve výuce cizího jazyka. Jsou rozlišovány dva typy reálií, a to vysoké a nízké, jež plní funkci identifikační a praktickou. Navržená klasifikace reflektuje zájmy účastníků vyučovacího procesu, tj. žáků-cizinců a učitelů češtiny jako představitelů hostitelské společnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    A Contribution to the Critical Analysis of "Reálie"

  • Popis výsledku anglicky

    The paper critically examines the concept &quot;reálie&quot;, used in the context of foreign-language teaching. The first part presents the results of the analysis of theoretical literature and assesses the way &quot;reálie&quot; are understood in selected textbooks. The paper criticizes the structuralist approach to the understanding of the concept &quot;reálie&quot;, which has been dominant in the theoretical literature on the subject. Based on the analysis, a new approach to the concept &quot;reálie&quot; is suggested, which takes into consideration the pragmatic and social-practical aspects that play an important role in communication and in foreign-language teaching. Two fundamental types of &quot;reálie&quot; are recognized, &quot;high&quot; and &quot;low&quot;, which correspond to two different functions: identificational and practical, respectively. The suggested classification reflects the different interests of the participants in the process of foreign-language teaching, i.e. on the one hand foreign students, and on the other teachers of Czech as representatives of the host society.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG16P02B018" target="_blank" >DG16P02B018: Abeceda českých reálií</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics

  • ISSN

    1804-3240

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    vydáno 12/2017

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    34-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus