Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

German as a foreign language teaching oriented to cultural studies: Linguistic Landcapes approach

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113108" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113108 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    němčina

  • Název v původním jazyce

    Kulturwissenschaftlich orientierter DaF-Unterricht: Ansatz der Linguistic Landcapes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In den letzten Jahren sind mehrere Konzepte zur Vermittlung fremder Sprachen entstanden, die eine theoretische Basis ausgearbeitet und auf dieser erste Vorschläge für die Untterrichtspraxis entwickelt haben. Im Beitrag wird auf das im Moment auch in der DaF-Forschung intensiv diskutierte Konzept von Linguistic Landscapes eingegangen, das auf einer kulturwissenschaftlichen Basis geschaffen wurde. Nach einer kurzen Auseinandersetzung mit den theoretischen Grundlagen wird exemplarisch aufgezeigt, wie Linguistic Landscapes den DaF-Unterricht im Sinne der Förderung des Bewusstseins für Sprache(n) und Kultur(en) und des Zusammenwirkens des divergierenden und konvergierneden Vektors beim Fremdsprachenlernen, das eng mit den Selbstkonzepten der Lernenden verflochten ist, bereichern können. Nicht zuletzt werden Transfermöglichkeiten dieses Konzepts auf unterschiedliche Lehr- und Lernkontexte anvisiert.

  • Název v anglickém jazyce

    German as a foreign language teaching oriented to cultural studies: Linguistic Landcapes approach

  • Popis výsledku anglicky

    In the past few years, several concepts for teaching foreign languages have emerged, which have worked out a theoretical basis and on this basis have developed first suggestions for teaching practice. In the article, the concept of linguistic landscapes, which is currently being intensively discussed in Research on foreign language didactics is discussed, which was created on a cultural-scientific basis. After a brief discussion of the theoretical basics, it is shown as an example how linguistic landscapes shape in the the teaching of German as foreign language in terms of promoting awareness of language (s) and culture (s) and the interaction of the diverging and converging vector in foreign language learning, which is closely related to Self-concepts of the learners are intertwined, can enrich. Last but not least, transfer possibilities of this concept are aimed at different teaching and learning contexts.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů