Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Valency patterns in Czech learner corpora

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10366723" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10366723 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Valency patterns in Czech learner corpora

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Valency is one of the key aspects in the acquisition of a foreign language. For learners of a morphologically rich language such as Czech, valency patterns including requirements of specific nominal and verbal forms present a major challenge. At the same time, the non-standard language use by the learners is an important source of knowledge about the acquisition of the specific language, useful for both theoretical and practical purposes, especially in teaching Czech as a foreign language. Our aim is to present a picture of how valency patterns used by learners of Czech, speakers of various first languages, differ from standard Czech. The study is based on several resources documenting the language of foreign learners of Czech, namely those included in the two major learner corpora: CzeSL (http://utkl.ff.cuni.cz/learncorp/) and Merlin (http://www.merlin-platform.eu). We complement automatically assigned syntactic annotation by a manual analysis of errors, available for some parts of the available corpora. Lexeme-specific valency patterns are compared across proficiency levels and native languages of the learners, and with comparable texts in standard Czech.

  • Název v anglickém jazyce

    Valency patterns in Czech learner corpora

  • Popis výsledku anglicky

    Valency is one of the key aspects in the acquisition of a foreign language. For learners of a morphologically rich language such as Czech, valency patterns including requirements of specific nominal and verbal forms present a major challenge. At the same time, the non-standard language use by the learners is an important source of knowledge about the acquisition of the specific language, useful for both theoretical and practical purposes, especially in teaching Czech as a foreign language. Our aim is to present a picture of how valency patterns used by learners of Czech, speakers of various first languages, differ from standard Czech. The study is based on several resources documenting the language of foreign learners of Czech, namely those included in the two major learner corpora: CzeSL (http://utkl.ff.cuni.cz/learncorp/) and Merlin (http://www.merlin-platform.eu). We complement automatically assigned syntactic annotation by a manual analysis of errors, available for some parts of the available corpora. Lexeme-specific valency patterns are compared across proficiency levels and native languages of the learners, and with comparable texts in standard Czech.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-10185S" target="_blank" >GA16-10185S: Čeština nerodilých mluvčích z pohledu teoretického a komputačního</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Prace filologiczne

  • ISSN

    0138-0567

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2017

  • Číslo periodika v rámci svazku

    70

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    375-398

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus