Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dvě lekce studia literatury aneb o pomalosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10391101" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10391101 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dvě lekce studia literatury aneb o pomalosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Navazujíc na úvahy Karlheinze Stierleho, který jako jednu z klíčových úloh současného myšlení o literatuře proklamoval nutnost postavit proti technicistické totalitě moderny a jejím potlačovacím aktivitám zkušenost substanciálnosti pomalého a minulého, klade si studie za cíl představit - na příkladě čtení Franze Kafky německým myslitelem, literárním teoretikem a kritikem W. Benjaminem a čtení Karla Čapka českým literárním historikem a kritikem J. Opelíkem - tu podobu myšlení o literatuře a jejího studia, jež některými svými rysy náleží ke &quot;kultuře pomalého čtení&quot;. Otázka aktuálního stavu myšlení o literatuře je tu reflektována prizmatem pomalosti a té kultury pomalého čtení a studia literatury, jež nám otevírá účast na něčem, čeho bychom se jinak, v &quot;rytmu stále nových zrychlení&quot;, museli definitivně zříci.

  • Název v anglickém jazyce

    Two Lessons in Literary Studies, or on the Slowness

  • Popis výsledku anglicky

    Drawing on the considerations of Karheinz Stierle, who claims that one of the key tasks in thinking about literature is to oppose the technical totality of modernity and its repressive mechanism with the substanciality of the slow and the already past, the study aims - in the reading of Franz Kafka, for example, by German thinker, literary theorist and critic W. Benjamin, and that of Karel Čapek by Czech literary historian and critic J. Opelík - to present a form of thinking of literature and its studies that would belong in some ways to the &quot;slow reading culture&quot;. The question of the current state of thought about literature is reflected here by the prism of slowness and the culture of slow reading, together with a study of literature that opens our way to something we might have otherwise abandoned in the &quot;rhythm of constantly renewed acceleration&quot;.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovo a smysl / Word &amp; Sense

  • ISSN

    1214-7915

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    29

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    44

  • Strana od-do

    13-56

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus