Dvě lekce studia literatury aneb o pomalosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10391101" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10391101 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dvě lekce studia literatury aneb o pomalosti
Popis výsledku v původním jazyce
Navazujíc na úvahy Karlheinze Stierleho, který jako jednu z klíčových úloh současného myšlení o literatuře proklamoval nutnost postavit proti technicistické totalitě moderny a jejím potlačovacím aktivitám zkušenost substanciálnosti pomalého a minulého, klade si studie za cíl představit - na příkladě čtení Franze Kafky německým myslitelem, literárním teoretikem a kritikem W. Benjaminem a čtení Karla Čapka českým literárním historikem a kritikem J. Opelíkem - tu podobu myšlení o literatuře a jejího studia, jež některými svými rysy náleží ke "kultuře pomalého čtení". Otázka aktuálního stavu myšlení o literatuře je tu reflektována prizmatem pomalosti a té kultury pomalého čtení a studia literatury, jež nám otevírá účast na něčem, čeho bychom se jinak, v "rytmu stále nových zrychlení", museli definitivně zříci.
Název v anglickém jazyce
Two Lessons in Literary Studies, or on the Slowness
Popis výsledku anglicky
Drawing on the considerations of Karheinz Stierle, who claims that one of the key tasks in thinking about literature is to oppose the technical totality of modernity and its repressive mechanism with the substanciality of the slow and the already past, the study aims - in the reading of Franz Kafka, for example, by German thinker, literary theorist and critic W. Benjamin, and that of Karel Čapek by Czech literary historian and critic J. Opelík - to present a form of thinking of literature and its studies that would belong in some ways to the "slow reading culture". The question of the current state of thought about literature is reflected here by the prism of slowness and the culture of slow reading, together with a study of literature that opens our way to something we might have otherwise abandoned in the "rhythm of constantly renewed acceleration".
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a smysl / Word & Sense
ISSN
1214-7915
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
29
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
44
Strana od-do
13-56
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—