Hledání místa romštiny ve školním prostředí a výuce na základních a středních školách - nejen na Slovensku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10407618" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10407618 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hledání místa romštiny ve školním prostředí a výuce na základních a středních školách - nejen na Slovensku
Popis výsledku v původním jazyce
Text hodnotí výsledky, kterých byla dosud na Slovensku dosaženo při zavádění romštiny do škol. Ohlíží se zpět k logice podpory přítomnosti romštiny jako menšinového jazyka ve vzdělávacím systému na základě národní i evropské legislativy a upozorňuje, že zásadním kritériem při zvažování dalšího rozvoje této politiky by měl být ohled na potřeby samotných žáků, v tomto případě zejména mluvčích romštiny. Vedle dalšího rozvoje výuky romštiny jako cizího jazyka poukazuje tedy na jiné způsoby, jak romštinu ve školním prostředí využívat, i na základě zahraniční inspirace s ohledem na její pozici jako součásti identity žáků, jejich každodenní reality, komunikace a osobního rozvoje.
Název v anglickém jazyce
Searching for the place of Romani in the school environment and teaching at primary and secondary schools - not only in Slovakia
Popis výsledku anglicky
The text evaluates the results reached so far in the introduction of Romani into schools in Slovakia. It reasses the logic of the support of the position of Romani as a minority language in school education on the national and European level and highlights that for future planning of Romani in the school environment the needs of Romani pupils and students - and especially Romani speakers among them - should stay in the primary focus. While respecting the importance of further developement of the current line of support for the teaching of Romani as a foreign language, the text suggests exploring other venues of the support of Romani in schools as a vital part of the students' identity, everyday reality, daily communication and personal development.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Inovácia - Rómsky jazyk - Inklúzia. Výučba rómského jazyka metodikou vyučovania cudzieho jazyka
ISBN
978-80-8118-226-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
35-43
Název nakladatele
Štátný pedagogický ústav
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
5. 4. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—