Teoretická východiska pro ověřování dovednosti práce s textem u romských žáků na 1. stupni ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00100163" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00100163 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teoretická východiska pro ověřování dovednosti práce s textem u romských žáků na 1. stupni ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku představujeme teoretická východiska pro výzkum, který byl zaměřen na ověřování dovednosti práce s textem u romských žáků na prvním stupni ZŠ na vybraných brněnských základních školách. Výsledky výzkumu byly zveřejněny na studentské vědecké konferenci v roce 2016 a rovněž budou součástí 4. čísla časopisu Komenský v červnu 2017. Nejprve stručně představujeme faktografické údaje o Romech žijících v ČR a přibližujeme pohled na vzdělávání a hodnotu vzdělání v tradiční romské rodině. Dále poukazujeme na faktory, které ovlivňují romské dětství, a vlivy působící na romského žáka žijícího v sociálně vyloučené lokalitě, jež mají vliv na jeho rozvoj, a to jak v obecné rovině, tak i v rovině rozvoje schopností a dovedností potřebných k práci s textem.
Název v anglickém jazyce
Theoretical way out of the research of the Romany pupils’ ability of analysing the text in the elementary school
Popis výsledku anglicky
The article presents theoretical way out of the research of the Romany pupils’at elementary school and their ability of the text analysis and reading comprehension. The research was realised in some elementary schools in Brno and the results of it were presented at the students’ conference in 2016 and in the journal Komenský in 2017. The information on the Romany people living in Czech Republic, the view of the education and of the value of education in the Romany family are presented, too. The author tries to explain the factors that impact the childhood in the Romany community and the Romany pupils living in the excluded place. That factors impact the development of those pupils, e.g. the development of their abilities that the pupils need for analysing the text and understanding it.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů