Rozvoj dovednosti psaní u neslyšících žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10452682" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10452682 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/" target="_blank" >https://doi.org/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvoj dovednosti psaní u neslyšících žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Tato práce má nejen praktickou, ale i velkou politickou důležitost. Zprostředkování češtiny neslyšícím se totiž často nevěnuje dostatečná pozornost, a to i přesto že neslyšící jsou občany České republiky. Pokud neslyšícím nebude poskytován dostatečný přístup ke vzdělání, tedy pokud nebudou vedeni k rozvíjení schopnosti funkčně číst (následně studovat) v češtině, lze situaci vnímat jako nedostatečné poskytování kvalitního vzdělání pro minoritní skupinu občanů. Toto byl jeden z mnoha důvodů, proč vznikla tato komplexní publikace, v níž se mimo jiné nachází kapitola týkající se řečové dovednosti psaní. Kapitola "Rozvoj dovednosti psaní u neslyšících žáků" zprostředkovává možnosti rozvíjení dovednosti psaní u neslyšících žáků, kteří mají psanou češtinu jako jazyk druhý - jejich prvním jazykem je český znakový jazyk. Po představení teoretického základu (např. podkapitola Psaní v didaktickém procesu) jsou prezentována specifika, která jsou spojena s psaním textů neslyšících žáků. Popsáním specifik se mj. vytváří báze pro nutné budoucí analýzy psaného projevu neslyšících. Na závěr kapitoly je komentována ukázka z učebnice češtiny pro cizince, jsou komentovány konkrétní přeložené aktivity a jsou navrhovány jejich modifikace pro funkční použití ve výuce češtiny pro neslyšící.
Název v anglickém jazyce
Czech language teaching for pupils with hearing loss
Popis výsledku anglicky
This work is not only practical but also of great political importance. The provision of Czech to the deaf is often not given enough attention, even though the deaf are citizens of the Czech Republic. If the deaf are not given sufficient access to education, i.e. if they are not encouraged to develop the ability to functionally read (and subsequently study) in Czech, the situation can be perceived as a lack of provision of quality education for a minority group of citizens. This was one of the many reasons why this comprehensive publication was produced, which includes, among other things, a chapter on the language skill of writing. The chapter "Czech language teaching for pupils with hearing loss" focuses on the possibilities of developing the writing skills of the Deaf learners who have written Czech as a second language because their first language is Czech Sign Language. After introducing the theoretical background (e.g., subchapter Writing in the didactic process), the specifics related to the writing of texts by Deaf pupils are presented. The description of these specifics forms a key basis for future necessary analyses of the written expression of the Deaf pupils. At the end of the chapter, a sample textbook of Czech for foreigners as well as the used activities are commented on, and modifications are suggested for their functional use in teaching Czech to Deaf learners.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením
ISBN
978-80-7481-241-5
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
88-105
Počet stran knihy
137
Název nakladatele
Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—