Plurilingvismus z hlediska školního vzdělávání : K otázkám výukového jazyka na španělských základních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10411795" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10411795 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0qqBz-ULJ2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0qqBz-ULJ2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366591.2020.1.4" target="_blank" >10.14712/23366591.2020.1.4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Plurilingvismus z hlediska školního vzdělávání : K otázkám výukového jazyka na španělských základních školách
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá otázkami výukového jazyka na základních školách v plurilingvním Španělsku. Analyzuje reálnou nabídku jazyků výuky na prvním stupni základních škol v Baskicku, Galicii a Katalánsku.
Název v anglickém jazyce
Plurilingualism from the perspective of school education : Problems related to the choice of educational language at Spanish primary schools
Popis výsledku anglicky
The paper addresses problems related to the choice of educational language in Spain. We briefly present the current sociolinguistic situation in the Basque Country, Galicia and Catalonia and the possibilities of educational language choice in these autonomous communities. Based on data provided by the city halls of Bilbao, Vigo and Barcelona, we analyse the language models actually available at both state and (semi)private primary schools in these cities. We also take into account practical elements such as the distance of a school from the family's residence. Our research reveals that each of the autonomous communities analysed addresses the choice of educational language in a different way and that a theoretical availability of different language models does not necessarily mean that the chosen model will be accessible in a state school close to the child's home. The analysis aims to present questions related to the choice of educational language in a plurilingual state as part of a complex problem which is related not only to linguistic identity but also to general topics of multilingual education and its suitability for all children.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis pro moderní filologii [online]
ISSN
2336-6591
e-ISSN
—
Svazek periodika
102
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
54-71
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85090751706