Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ASSET: A New Measure of Economic and Financial Literacy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10412211" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10412211 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D3-YGqt4VW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D3-YGqt4VW</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1027/1015-5759/a000575" target="_blank" >10.1027/1015-5759/a000575</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    ASSET: A New Measure of Economic and Financial Literacy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Young adults increasingly require good financial literacy to make the most of the opportunities provided to them. Unfortunately, existing financial literacy measures that may assist with targeting interventions show low reliability, ceiling effects, and a high level of abstraction. To address this, we designed and assessed the psychometric properties of a new measure specifically targeting young people, the Assessment of Economic and Financial Literacy (ASSET). We find it has better overall validity, reliability, and predictive power than existing measures. Using ASSET, we find that mathematical ability, calculator use (an example of deliberative thinking), gender, and socioeconomic status are key predictors of financial literacy. We recommend this more robust tool for use in financial literacy research to assess implications for guiding major financial decisions among young people.

  • Název v anglickém jazyce

    ASSET: A New Measure of Economic and Financial Literacy

  • Popis výsledku anglicky

    Young adults increasingly require good financial literacy to make the most of the opportunities provided to them. Unfortunately, existing financial literacy measures that may assist with targeting interventions show low reliability, ceiling effects, and a high level of abstraction. To address this, we designed and assessed the psychometric properties of a new measure specifically targeting young people, the Assessment of Economic and Financial Literacy (ASSET). We find it has better overall validity, reliability, and predictive power than existing measures. Using ASSET, we find that mathematical ability, calculator use (an example of deliberative thinking), gender, and socioeconomic status are key predictors of financial literacy. We recommend this more robust tool for use in financial literacy research to assess implications for guiding major financial decisions among young people.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Psychological Assessment [online]

  • ISSN

    2151-2426

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    March 13, 2020

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    1-16

  • Kód UT WoS článku

    000619203000008

  • EID výsledku v databázi Scopus