ASSET: A New Measure of Economic and Financial Literacy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10412211" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10412211 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D3-YGqt4VW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D3-YGqt4VW</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1027/1015-5759/a000575" target="_blank" >10.1027/1015-5759/a000575</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
ASSET: A New Measure of Economic and Financial Literacy
Popis výsledku v původním jazyce
Young adults increasingly require good financial literacy to make the most of the opportunities provided to them. Unfortunately, existing financial literacy measures that may assist with targeting interventions show low reliability, ceiling effects, and a high level of abstraction. To address this, we designed and assessed the psychometric properties of a new measure specifically targeting young people, the Assessment of Economic and Financial Literacy (ASSET). We find it has better overall validity, reliability, and predictive power than existing measures. Using ASSET, we find that mathematical ability, calculator use (an example of deliberative thinking), gender, and socioeconomic status are key predictors of financial literacy. We recommend this more robust tool for use in financial literacy research to assess implications for guiding major financial decisions among young people.
Název v anglickém jazyce
ASSET: A New Measure of Economic and Financial Literacy
Popis výsledku anglicky
Young adults increasingly require good financial literacy to make the most of the opportunities provided to them. Unfortunately, existing financial literacy measures that may assist with targeting interventions show low reliability, ceiling effects, and a high level of abstraction. To address this, we designed and assessed the psychometric properties of a new measure specifically targeting young people, the Assessment of Economic and Financial Literacy (ASSET). We find it has better overall validity, reliability, and predictive power than existing measures. Using ASSET, we find that mathematical ability, calculator use (an example of deliberative thinking), gender, and socioeconomic status are key predictors of financial literacy. We recommend this more robust tool for use in financial literacy research to assess implications for guiding major financial decisions among young people.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50201 - Economic Theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
European Journal of Psychological Assessment [online]
ISSN
2151-2426
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
March 13, 2020
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
1-16
Kód UT WoS článku
000619203000008
EID výsledku v databázi Scopus
—