Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Věci v básních : od Achilleova štítu po hyperobjekty

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10420647" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10420647 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/20:10420647

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Věci v básních : od Achilleova štítu po hyperobjekty

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Věci jsou přítomné v poezii od nejstarších dob, a to nejen v roli okrajových motivů, ale také jako téma, jak dokládá slavný popis Achilleova štítu v Homérově Odysseie, který se stal jedním ze vzorů pro básnický popis věci. Moderní poezie přichází s básněmi, pro něž německý kritik Kurt Oppert zavedl v roce 1926 označení Dinggedicht - báseň o věci či věcná báseň. Inspiroval se v tom u některých německojazyčných básníků, především však u R. M. Rilka. Po Rilkovi a jeho básních ze sbírek Neue Gedichte (Nové básně, 1907) a Der neuen Gedichte anderer Teil (Druhý díl nových básní, 1908) následovala celá řada básníků, kteří v různých zemích a jazycích psali básně o věcech. Vytvoření tohoto pojmu v určité chvíli ovšem neznamená, že by věci do poezie vstoupily právě v této době a jen u Rilka. Oppert spíše a z dnešního pohledu nijak jednoznačně poukázal na novou polohu básní v postsymbolistické poezii, v nichž podle jeho mínění převažuje objektivní popis nad subjektivním výrazem. S jeho tezí lze polemizovat a někteří autoři tohoto svazku tak činí, zároveň ale poskytuje východisko, ze kterého je možné se k otázce věcí v poezii vztahovat. Studie v této knize si kladou za cíl představit problematiku věcí a předmětů v poezii v různých jazykových oblastech i historických obdobích. Nejde samozřejmě o vyčerpávající přehled, nicméně kniha představuje klíčové pojmy, které se v dějinách poezie s věcmi pojí od pojmu &quot;ekfráze&quot; a jejích příkladů v antice až po otázku &quot;objektivní lyriky&quot; nebo &quot;hyperobjektu&quot;. Z historického pohledu kniha začíná u antické poezie, ukazuje důležitost předmětů v čínské básnické tradici, především se ale soustředí na věci a předměty v básních 20. a 21. století. Vedle klíčových básníků jako R. M. Rilke, Francis Ponge nebo W. C. Williams se kniha věnuje také polským či ruským autorům a dává si za cíl připomenout toto téma v české básnické tradici od známých a lze říci programových básní Jiřího Wolkera až po český poválečný surrealismus. Kapitoly této knihy vycházejí z příspěvků přednesených na mezinárodní konferenci &quot;Básně o věcech&quot; / &quot;Things in Poems - Poems of Things&quot;, která se konala na pražské Filozofické fakultě od 30. ledna do 2. února 2019. Do knihy zařazujeme překlady dvou starších studií Billa Browna a Williama Waterse, které pokládáme za přínosné pro uvedení do problematiky v českém prostředí. Kniha by měla vyjít také v anglické verzi, která bude svým obsahem částečně odlišná od české a určená především zahraničním čtenářům.

  • Název v anglickém jazyce

    Things in Poems : From the Shield of Achilles to Hyperobjects

  • Popis výsledku anglicky

    Things have been present in poetry ever since it was created. We are not alluding to some obscure, marginal motifs here, but to the topic of poems as such. The famous description of the shield of Achilles in Homer&apos;s Iliad demonstrates this: it became one of the textbook examples for any poetic description of a thing. Modern poetry brings about poems that German critic Kurt Oppert coined a new term for in 1926: Dinggedicht - a thing-poem or an object poem. What inspired him were the works of certain poets writing in German, particularly Rainer Maria Rilke. Many poets from various countries and linguistic backgrounds followed in Rilke&apos;s footsteps and poems introduced in his collections Neue Gedichte (New Poems, 1907) and Der neuen Gedichte anderer Teil (New Poems: The Other Part, 1908). Naturally, the fact that the term was coined when thing poems gained a certain momentum does not mean that things entered poems at that fortunate time with Rilke as their sole poet. Ambiguous as it seems nowadays, Oppert was likely trying to stress the emergence of a new tone in post-symbolic poetry in which objective description surpasses the subjective expression. We may dispute this claim, and indeed, some authors in this volume do, or we may take it as a point of departure to explore thingness in poetry. The individual chapters aim to introduce the topic of things and objects in poetry written in various languages and times. Naturally, this book will not provide a complete overview; more likely, it will serve as an introduction into key terms and phrases that have been associated with things in the course of poetic history, such as &quot;ekphrasis&quot; and its examples from antiquity as well as the question of &quot;objective lyricism&quot; or &quot;hyperobjects&quot;. This volume begins with ancient poetry, then moves on to demonstrate the significance of objects in the Chinese poetic tradition, but most importantly, it focuses on things and objects in the poetry of the twentieth and the twenty first century. Apart from the key figures, such as R. M. Rilke, Francis Ponge or W. C. Williams, Polish and Russian authors are also discussed. One of the goals of this publication is to remember this topic within the Czech poetic tradition as well, be it in case of Jiří Wolker&apos;s well-known, and rather ideological poems, or of the Czech postwar Surrealist movement. The individual chapters of this book are based on the international conference &quot;Things in Poems - Poems of Things&quot; which took place at the Faculty of Arts, Charles University from January 30th to February 2nd, 2019. This publication also includes the translation of two older papers by Bill Brown and William Waters that we consider highly valuable for the purpose of introducing this topic to the Czech milieu. This book is also set to be published in its English version, though the content will differ slightly from the Czech one as it will be mostly targeted at foreign readers.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7308-973-3

  • Počet stran knihy

    456

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Filozofická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy