Polish in writings of Czech-speaking learners on basis of learner corpus Polish in writings of Czech-speaking learners on basis of learner corpus PoLKo
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10435336" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10435336 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ckJAe.W74s" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ckJAe.W74s</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
polština
Název v původním jazyce
Język polski w tekstach osób czeskojęzycznych na podstawie korpusu uczniowskiego PoLKo
Popis výsledku v původním jazyce
Niniejsze opracowanie stara się uzupełnić wcześniejsze prace o informacje dotyczące konkretnych błędów popełnianych przez osoby czeskojęzyczne uczące się języka polskiego jako obcego. Badanie pilotażowe wykorzystuje jako źródło swych dociekań zbiór tekstów pisanych zgromadzonych w pierwszym polskim korpusie uczniowskim PoLKo.
Název v anglickém jazyce
Polish in writings of Czech-speaking learners on basis of learner corpus Polish in writings of Czech-speaking learners on basis of learner corpus PoLKo
Popis výsledku anglicky
Acquiring a foreign language, learners tend to apply structures from their mother tongue to a target language. Especially, it is the case of genetically close languages such as Polish and Czech where a mutual interference is high. Czech learners benefit from a positive transfer while using common structures for both languages. They acquire the Polish language system much faster than non-Slavic learners. However, they also get into a trap using structures seemingly common for both languages caused by a negative transfer. As a result, the production of Czech learners in the Polish language is characterised by a unique set of language errors, which is typical for this group of learners. Since previous studies did not pay enough attention to this type of errors, our research aims to fill the gap. Using data from a Polish learner corpus PoLKo, this pilot study analyses the most prominent errors in the area of valency, syntax, spelling, lexis, etc. Our observations deliver a suitable source for learners and their teachers that might be used for the preparation of tailor-made study materials. This approach undoubtedly has a chance to improve the teaching methods of Polish as a foreign language among Czech-speaking learners.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Rossica Olomucensia. Časopis pro ruskou a slovanskou filologii
ISSN
0139-9268
e-ISSN
—
Svazek periodika
LX
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
5-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—