Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10450173" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10450173 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xdB-54KBIt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xdB-54KBIt</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Celosvětová krize způsobená pandemií COVID-19 přinutila řadu států k přijetí striktních opatření podporujících sociální distancování, což se v oblasti vzdělávání projevovalo uzavíráním škol a pokračováním vzdělávání v domácnostech. V České republice byly školy uzavřeny od března 2020 a tato uzávěra trvala s určitými přerušeními víc než jeden rok. Došlo k dočasnému přenesení některých vzdělávacích funkcí tradičně zabezpečovaných školou na rodiče dětí. Tato skutečnost postavila školy a rodiny do velmi složité situace a vedla k dočasné změně distribuce pedagogické moci a zodpovědností mezi školou a rodinou. Od března do září 2021 byly realizovány polo-strukturované rozhovory s rodiči žáků na 1. stupni základní školy, kteří v době uzavření škol participovali na vzdělávání svých dětí. Data byla analyzována prostřednictvím tematické analýzy. Cílem výzkumu bylo objasnit povahu rodičovské vzdělávací angažovanosti, popsat nové pedagogické aspekty rodičovství, které nebyly jeho součástí před masovým zavedením distančních forem vzdělávání, a pochopit rekonfiguraci vztahu mezi školou a rodinou. Analýza dat ukázala, že přenesení některých vzdělávacích odpovědností na rodiče vedlo ke kvantitativní i kvalitativní expanzí &quot;pedagogických&quot; intervencí ve společnosti, (auto)didaktizaci rodičovských identit a posílení jejich schopnosti pedagogické reflexivity.

  • Název v anglickém jazyce

    Family as a Substitute for School? The Distribution of Educational Responsibilities during Two Waves of the COVID-19 Pandemic in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The worldwide crisis caused by the COVID-19 pandemic forcedmany states to adopt strict anti-COVID measures aimed at social distancing.In the field of education, this involved closing schools and the continuationof education at home. In the Czech Republic, schools first closed in March2021; the school closures lasted, with a few interruptions, for more than a year.Some educational functions that were traditionally performed by schoolswere temporarily transferred to parents of school-age children. This fact wasa challenge for both schools and families and led to a temporary change in thedistribution of educational responsibilities between the school and the family. From March to September 2021, we conducted a series of semi-structuredinterviews with the parents of children in primary schools who participatedin their children&apos;s education during the school closures. The data were analysed by means of a thematic analysis. The aim of the study was to shed lighton the nature of parents&apos; educational involvement, describe new pedagogicalaspects of parenthood that were not a part of it before the mass introductionof remote learning, and understand the reconfiguration of the relationship between school and family. The analysis of the data showed that the transfer ofsome educational responsibilities onto the shoulders of parents led to a quantitative and qualitative expansion of &apos;pedagogical&apos; interventions in society, the(auto) didacticisation of parental identities, and a strengthening of parents&apos;ability to engage in pedagogical reflexivity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-21743S" target="_blank" >GA21-21743S: Výhody a nevýhody domácího vzdělávání:co nám říká česká zkušenost?</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    2336-128X

  • Svazek periodika

    58

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    509-532

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus