Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Homeschooling as an extension of school choice in the Czech Republic after the COVID-19 pandemic?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10489114" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10489114 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=UV.CwH5M5Q" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=UV.CwH5M5Q</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/09620214.2024.2422588" target="_blank" >10.1080/09620214.2024.2422588</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Homeschooling as an extension of school choice in the Czech Republic after the COVID-19 pandemic?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of the study was to examine the homeschooling and its recent development in Czechia as a part of the school choice debate. The study analyses the different attitudes towards homeschooling among different groups within the Czech population and the underlying demographic, socio-economic, and ideological factors that may be behind these differences, as well as analysing the impact of the Covid-19 pandemic on this form of education in Czech society. The analysis of the nationally representative data shows that public support for homeschooling increased significantly after the Covid-19 pandemic, reaching its highest level in 2023. We found that the typical supporter of homeschooling tends to be a younger, highly educated person who lives in the large city or in its suburbs, is committed to democratic and liberal principles, is critical of totalitarian systems, and sees the legal possibility of homeschooling as an extension of the existing school choice.

  • Název v anglickém jazyce

    Homeschooling as an extension of school choice in the Czech Republic after the COVID-19 pandemic?

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study was to examine the homeschooling and its recent development in Czechia as a part of the school choice debate. The study analyses the different attitudes towards homeschooling among different groups within the Czech population and the underlying demographic, socio-economic, and ideological factors that may be behind these differences, as well as analysing the impact of the Covid-19 pandemic on this form of education in Czech society. The analysis of the nationally representative data shows that public support for homeschooling increased significantly after the Covid-19 pandemic, reaching its highest level in 2023. We found that the typical supporter of homeschooling tends to be a younger, highly educated person who lives in the large city or in its suburbs, is committed to democratic and liberal principles, is critical of totalitarian systems, and sees the legal possibility of homeschooling as an extension of the existing school choice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-21743S" target="_blank" >GA21-21743S: Výhody a nevýhody domácího vzdělávání:co nám říká česká zkušenost?</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Studies in Sociology of Education

  • ISSN

    0962-0214

  • e-ISSN

    1747-5066

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    1-25

  • Kód UT WoS článku

    001349262300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85208505207