Působení primárních a sekundárních faktorů sociálního původu při přechodu na vysokou školu v ČR : výsledky výzkumu PISA-L
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F10%3A10081156" target="_blank" >RIV/00216208:11230/10:10081156 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68378025:_____/10:00355579
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Působení primárních a sekundárních faktorů sociálního původu při přechodu na vysokou školu v ČR : výsledky výzkumu PISA-L
Popis výsledku v původním jazyce
V České republice je již delší dobu empiricky doloženo, že ačkoliv formálně nic nebrání tomu, aby se procesu vzdělávání účastnil každý bez ohledu na svůj sociální původ, a to až po nejvyšší patra vzdělávacího systému, poměry šancí jasně hovoří o stabilním znevýhodnění nižších sociálních vrstev Položili jsme si proto otázku, jaký vliv má mezigenerační přenos ekonomických, sociálních a kulturních zdrojů na šance mladých lidí úspěšně přejít na vysokou školu, tedy dosáhnout nejvyššího vzdělanostního statusu. Zohlednili jsme zároveň pojetí primárních a sekundárních faktorů v utváření vzdělanostních nerovností, tak jak je definoval Boudon (1974). K analýze jsme použili data z longitudinálního výzkumu PISA-L, který je doplňkovým šetřením výzkumu PISA (Programme for International Student Assessment).
Název v anglickém jazyce
Impact of Primary and Secondary Social Origin Factors on the Transition to University in the Czech Republic : Results of the PISA-L Survey
Popis výsledku anglicky
The main objective of this paper is to show to what extent and why students with the same academic aptitude but different social backgrounds have different odds of entering university. We separated primary and secondary factors of social origin in the formation of educational inequalities as defined by Boudon (1974). Primary factors include the socio-economic status of the family, the respondent?s sex and his/her academic abilities, while secondary factors primarily comprise aspirations for further study. We used data from the longitudinal PISA-L survey, which enabled us to monitor young people?s decisions concerning their educational career at the ages of 15 and 19. The results of the conducted analyses show that the primary and secondary factors haveapproximately the same influence on the transition to university. As far as primary factors are concerned, the social status of the pupil?s family and his/her academic aptitude have the most pronounced effect.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1J%2F005%2F04-DP2" target="_blank" >1J/005/04-DP2: Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení.</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení
ISBN
978-80-7419-032-2
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
—
Počet stran knihy
495
Název nakladatele
Sociologické nakladatelství
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—