Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Impact of primary and secondary social origin factors on the transition to university in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F15%3A10145810" target="_blank" >RIV/00216208:11230/15:10145810 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68378025:_____/15:00449136

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01425692.2013.854690" target="_blank" >http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01425692.2013.854690</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/01425692.2013.854690" target="_blank" >10.1080/01425692.2013.854690</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Impact of primary and secondary social origin factors on the transition to university in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main objective of this paper is to show to what extent and why students with the same academic aptitude but different social back-grounds have different odds of entering university. For our analysis, we separated primary and secondary factors of social origin in the formation of educational inequalities. The results show that the primary and secondary factors have approximately the same influence on the transition to university. Czech schools do not affect the process of forming educational aspirations and transition to university, and merely 'classify' children according to their social origin. This situation emerged during the socialist era and has remained unchanged after the fall of communism (in 1989). However, the mechanism of the social origin effect has changed - while cultural capital with a 'direct' impact had a major role to play during the socialist era, at present there is a rather 'indirect' influence through economic capital.

  • Název v anglickém jazyce

    Impact of primary and secondary social origin factors on the transition to university in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The main objective of this paper is to show to what extent and why students with the same academic aptitude but different social back-grounds have different odds of entering university. For our analysis, we separated primary and secondary factors of social origin in the formation of educational inequalities. The results show that the primary and secondary factors have approximately the same influence on the transition to university. Czech schools do not affect the process of forming educational aspirations and transition to university, and merely 'classify' children according to their social origin. This situation emerged during the socialist era and has remained unchanged after the fall of communism (in 1989). However, the mechanism of the social origin effect has changed - while cultural capital with a 'direct' impact had a major role to play during the socialist era, at present there is a rather 'indirect' influence through economic capital.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    British Journal of Sociology of Education

  • ISSN

    0142-5692

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    36

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    707-728

  • Kód UT WoS článku

    000357015200004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84933672268