Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Grafy logických struktur poznatkových systémů a pojmové mapy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F10%3A10079151" target="_blank" >RIV/00216208:11310/10:10079151 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Grafy logických struktur poznatkových systémů a pojmové mapy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku je ukázán zajímavý výzkum, prováděný na pracovišti KUDCH PřF UK v Praze již od 70. let 20. století, který se týkal výběru a uspořádání učiva chemie, a jeho souvislost se současnými, často používanými pojmovými mapami (mind-maps). Výsledkem naší práce byla struktura učiva vyjádřená uzlovými grafy, stejně jako je tomu u pojmových map, ale základem této práce bylo striktní používání metod matematické logiky, založené na exaktních logických důkazech jednotlivých poznatků. V pojmových mapách jdenaproti tomu zpravidla o intuitivní kombinací graficko-verbálního vyjádření a slouží jako prostředek ke znázornění vazeb a vztahů mezi různými pojmy a poznatky tak, jak je chápe zkoumaný subjekt. Právě vzájemné podobnosti a odlišnosti těchto dvou způsobůvyjádření vztahů poznatků a pojmů bude v příspěvku věnována největší pozornost.

  • Název v anglickém jazyce

    Graphs for logical structures of knowledge systems and mind-maps

  • Popis výsledku anglicky

    We show one interesting research which had been implemented on our department in Faculty of Science at Charles University in Prague since the 70th last century and was concerned with the selection and arrangement of the curriculum of knowledge in chemistry. Now we are looking for correlation to the current often used mind-maps. The results of our work were logically structured systems of the curriculum chemistry knowledge expressed into nodal graphs, similarly as current mind-maps, but the essence of our work was application the rigorous methods of mathematical logic based on exact knowledge of mathematics and proving logic. In contrast the mind-maps are usually combined with intuitive graphic-verbal expression and engaged as instruments for demonstration of linkages and relations among various constructs, information and observations from a point of view of their authors. The most attention in this paper is devoted to similarities and differences of these two ways.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie

  • ISBN

    978-80-7368-426-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Ostravská univerzita v Ostravě

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Místo konání akce

    Trojanovice

  • Datum konání akce

    29. 9. 2010

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku