Grafy logických struktur poznatkových systémů a pojmové mapy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F10%3A10079151" target="_blank" >RIV/00216208:11310/10:10079151 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Grafy logických struktur poznatkových systémů a pojmové mapy
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku je ukázán zajímavý výzkum, prováděný na pracovišti KUDCH PřF UK v Praze již od 70. let 20. století, který se týkal výběru a uspořádání učiva chemie, a jeho souvislost se současnými, často používanými pojmovými mapami (mind-maps). Výsledkem naší práce byla struktura učiva vyjádřená uzlovými grafy, stejně jako je tomu u pojmových map, ale základem této práce bylo striktní používání metod matematické logiky, založené na exaktních logických důkazech jednotlivých poznatků. V pojmových mapách jdenaproti tomu zpravidla o intuitivní kombinací graficko-verbálního vyjádření a slouží jako prostředek ke znázornění vazeb a vztahů mezi různými pojmy a poznatky tak, jak je chápe zkoumaný subjekt. Právě vzájemné podobnosti a odlišnosti těchto dvou způsobůvyjádření vztahů poznatků a pojmů bude v příspěvku věnována největší pozornost.
Název v anglickém jazyce
Graphs for logical structures of knowledge systems and mind-maps
Popis výsledku anglicky
We show one interesting research which had been implemented on our department in Faculty of Science at Charles University in Prague since the 70th last century and was concerned with the selection and arrangement of the curriculum of knowledge in chemistry. Now we are looking for correlation to the current often used mind-maps. The results of our work were logically structured systems of the curriculum chemistry knowledge expressed into nodal graphs, similarly as current mind-maps, but the essence of our work was application the rigorous methods of mathematical logic based on exact knowledge of mathematics and proving logic. In contrast the mind-maps are usually combined with intuitive graphic-verbal expression and engaged as instruments for demonstration of linkages and relations among various constructs, information and observations from a point of view of their authors. The most attention in this paper is devoted to similarities and differences of these two ways.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie
ISBN
978-80-7368-426-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
Ostravská univerzita v Ostravě
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Trojanovice
Datum konání akce
29. 9. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—