The Birth Of The Czech Mall Enthusiast: The Transition Of Shopping habits From Utilitarian To Leisure Shopping
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F12%3A10123287" target="_blank" >RIV/00216208:11310/12:10123287 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/2012/04/gcgs012012_2spilkova.pdf" target="_blank" >http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/2012/04/gcgs012012_2spilkova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Birth Of The Czech Mall Enthusiast: The Transition Of Shopping habits From Utilitarian To Leisure Shopping
Popis výsledku v původním jazyce
During the 1990s, shopping habits and consumer behavior underwent many important changes in Czechia. Consumers started to prefer large retail outlets and shopping malls, and began to shop less frequently. Shopping has become not only an act of utilitarian economic exchange, but also a leisure activity. This article introduces the results of a pilot study aimed at mapping the volume of leisure shopping within Czech society. The majority of respondents visit shopping malls regularly and three main groupsof shoppers may be constructed, based on analysis of the survey responses: (i) mall enthusiasts, (ii) indifferent mall goers, and (iii) mall opposers. On the whole, Czech consumers have quickly accepted the characteristics and trends of developed economies along with "western" models of shopping. However, shopping does not present a legitimate alternative to traditional leisure activities.
Název v anglickém jazyce
The Birth Of The Czech Mall Enthusiast: The Transition Of Shopping habits From Utilitarian To Leisure Shopping
Popis výsledku anglicky
During the 1990s, shopping habits and consumer behavior underwent many important changes in Czechia. Consumers started to prefer large retail outlets and shopping malls, and began to shop less frequently. Shopping has become not only an act of utilitarian economic exchange, but also a leisure activity. This article introduces the results of a pilot study aimed at mapping the volume of leisure shopping within Czech society. The majority of respondents visit shopping malls regularly and three main groupsof shoppers may be constructed, based on analysis of the survey responses: (i) mall enthusiasts, (ii) indifferent mall goers, and (iii) mall opposers. On the whole, Czech consumers have quickly accepted the characteristics and trends of developed economies along with "western" models of shopping. However, shopping does not present a legitimate alternative to traditional leisure activities.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie. Sborník České geografické společnosti.
ISSN
1212-0014
e-ISSN
—
Svazek periodika
117
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
21-32
Kód UT WoS článku
000302329600002
EID výsledku v databázi Scopus
—