Efektivní způsoby podpory výuky chemie prostřednictvím ICT pohledem učitelů (budoucích) učitelů chemie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10322585" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10322585 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.natur.cuni.cz/chemie/educhem/publikace/11-mezinarodni-seminar-studentu-doktorskeho-studia-oboru-didaktika-chemie" target="_blank" >https://www.natur.cuni.cz/chemie/educhem/publikace/11-mezinarodni-seminar-studentu-doktorskeho-studia-oboru-didaktika-chemie</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Efektivní způsoby podpory výuky chemie prostřednictvím ICT pohledem učitelů (budoucích) učitelů chemie
Popis výsledku v původním jazyce
Požadavek na zvýšení informační gramotnosti žáků i učitelů je v dnešní době zcela oprávněný. Role informačních a komunikačních technologií (ICT) v rozvoji přírodovědné gramotnosti je pak jedna z důležitých i diskutovaných otázek didaktiky chemie. Schopnost využívat technologie v edukačním procesu souvisí s technologicko-pedagogickou znalostí obsahu - důležitou kompetencí učitele v 21. století. Učitelé i studenti učitelství chemie by tak měli být metodicky podporováni k uváženému a efektivnímu využívání různých prvků ICT vzhledem k jejich specifickému charakteru. Příspěvek se zaměřuje na představení dílčích výsledků disertačního výzkumného projektu na téma Efektivní způsoby podpory výuky chemie prostřednictvím ICT pohledem učitelů chemie. Pozornost je tak kromě teoretických východisek věnována zejména metodologii uskutečněného pilotního a výzkumného šetření, jejichž respondenty byli studenti učitelských oborů zaměřených na chemii a učitelé chemie na vyšším stupni sekundárního vzdělávání. Srovnáním postojů těchto dvou skupin k využívání ICT lze doplnit diskusi o uplatnitelnosti ICT ve výuce chemie. V závěru příspěvku jsou diskutována vybraná zjištění, z nichž vyplývá, že učitelé zastávají k zařazení prvků ICT do výuky chemie pozitivnější postoje než studenti učitelství. Zároveň je však zapotřebí na výsledky nazírat kriticky. Nejsou v souladu s očekávanými hodnotami a je nutné je doplnit daty, která lze získat pouze pozorováním reálného edukačního procesu.
Název v anglickém jazyce
Efficient Ways to Support Teaching Chemistry Through ICT from the Perspective of (Prospective) Chemistry Teachers
Popis výsledku anglicky
The requirement for increased computer literacy among students and teachers today is entirely justified. The role of information and communication technologies (ICT) in developing scientific literacy is then one of the important and discussed issues of Didactics of Chemistry. The ability to use technologies in the educational process is related to the technological and pedagogical content knowledge - important teacher competence in the 21st century. Teachers and students of chemistry teaching should thus be methodically encouraged to deliberate and effective use of various ICT elements due to their specific nature. The paper focuses on presenting partial results of dissertation research project on the topic of effective ways to support chemistry teaching through ICT from the perspective of chemistry teachers. Attention is paid to the theoretical basis and effected pilot methodology and research, the respondents were students of chemistry teaching courses and chemistry teachers at the upper secondary education. Comparison of these two groups attitudes can supplement a discussion on the applicability of ICT in teaching chemistry. In the conclusion there are discussed selected findings, which suggest that teachers have more positive attitudes to the inclusion of elements of ICT in teaching chemistry than students. But it is also necessary to consider the results critically. They are not consistent with expected values, it is necessary to supplement these information through the observation of the actual learning process.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
11. Mezinárodní seminář studentů doktorského studia oboru Didaktika chemie (Sborník příspěvků)
ISBN
978-80-87343-59-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
111-116
Název nakladatele
Nakladatelství P3K s.r.o.
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
16. 11. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—