Mentální mapa jako nástroj i předmět výzkumu geografického vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F17%3A10364219" target="_blank" >RIV/00216208:11310/17:10364219 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2017/09/gcgs032017_novotna.pdf" target="_blank" >http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2017/09/gcgs032017_novotna.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mentální mapa jako nástroj i předmět výzkumu geografického vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Mentální mapy jsou předmětem zájmu řady vědních disciplín včetně geografického vzdělávání. Široký zájem však přináší terminologické nepřehlednosti ve vymezení základních pojmů. Jedním z cílů tohoto článku je upozornit na tyto terminologické nejasnosti a ujasnit, jak jsou pojmy používány v kontextu různých disciplín. Hlavním cílem však je diskutovat metodologické využití mentálních map, a to jako předmětu i nástroje výzkumu v geografickém vzdělávání, a to vše následně aplikovat v případové studii. Z metodologického hlediska k hodnocení znalostí žáků (předmět) a hodnocení edukačních prostředků, konkrétně učebnic (nástroj) byly použity kartograficko-statistické metody (agregovaná mentální mapa a mapa četnosti geografických jmen), které umožňují vizuální prostorové srovnání místopisných pojmů, které znají žáci a které se vyskytují v samotné učebnici. Článek je tak příspěvkem k metodologickým aspektům výzkumu mentálních map v geografickém vzdělávání. Případová studie také poukázala na určité pravidelnosti, které se v mentálních mapách vyskytovaly. Tyto závěry však mají pouze omezenou platnost (v důsledku omezeného vzorku) a naznačují významné souvislosti pro další rozvoj výzkumu.
Název v anglickém jazyce
Mental map as a tool and an object of research in geographical education
Popis výsledku anglicky
Mental maps are an object of interest on the part of a number of academic disciplines, including geography education. The aim of this article is to discuss different concepts of mental maps in geography and pedagogical disciplines and to describe the possibilities of their use as an object and tool of geographical education. All of this is subsequently applied in a case study. From the methodological point of view, cartographic and statistical methods (aggregated mental map and geographical names frequency map) were used in order to assess the pupils' knowledge (object) and to evaluate textbooks (tool). They enable a visual, spatial comparison of topographical terms pupils know and which appear in a textbook itself. As a result, we discuss how to use mental maps in geographical education theoretically and also practically. However, the conclusions of the case study have a limited validity (due to the limited sample), while they indicate important contexts for further development of the research.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-17749S" target="_blank" >GA16-17749S: Faktory ovlivňující rozvoj mapových dovedností v českých školách</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie: Sborník České geografické společnosti
ISSN
1212-0014
e-ISSN
—
Svazek periodika
122
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
382-407
Kód UT WoS článku
000423356100006
EID výsledku v databázi Scopus
—