Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10364085" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10364085 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/56" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/56</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2018.1.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2018.1.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia?
Popis výsledku v původním jazyce
Přírodopis je českými žáky hodnocen jako středně oblíbený předmět. Navíc je známo, že různé obory biologie jsou žáky různě oblíbené. Nicméně pokud víme, v rámci jedné studie dosud nebyly srovnány všechny vyučované biologické obory. Předložená studie si kladla za cíl zjistit, jak hodnotí žáci 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií jednotlivé obory biologie. Anonymní dotazník vyplnilo 550 žáků. Pomocí neparametrických testů byl testován vliv nezávisle proměnných (pohlaví, ročník, typ školy a učitel) na hodnocení oborů biologie. Nejlépe hodnocenými obory byly zoologie a biologie člověka. Nejhůře žáci hodnotili mykologii a geologii, která byla zařazena z důvodu vyučování v rámci přírodopisu. Je zajímavé, že absolvování výuky konkrétního oboru většinou nemělo vliv na jeho hodnocení. Další sledované proměnné měly vliv na hodnocení oborů biologie. S výjimkou biologie člověka platil u většiny oborů trend, že čím vyšší ročník, tím menší oblíbenost daného oboru. Jako faktor s významným vlivem na hodnocení oborů biologie žáky se ukázal konkrétní vyučující. Za klíčové proto považujeme postoje samotných vyučujících k jednotlivým biologickým oborům, které je potřeba utvářet již během jejich studia.
Název v anglickém jazyce
How Do Lower Secondary School Pupils Evaluate Branches of Biology?
Popis výsledku anglicky
Biology is mostly seen as a "medium" favourite subject by Czech pupils. It has been shown that different branches of biology are evaluated differently by pupils. But a study comparing all biology fields relevant for secondary education was missing. The objective of the study was to investigate evaluation of branches of biology by lower secondary school pupils. An evaluation questionnaire was filled by 550 pupils. Influence of gender, year of study, school type and teacher on evaluation of branches of biology was tested using non parametric tests. The most favourite branches of biology were zoology and human biology, the least favourite were mycology and geology (usually part of biology in Czech curriculum). Evaluation of branches of biology was influenced by gender, year of study, school type and teacher. Interestingly, school teaching and learning did not change pupils' evaluation of most of the branches of biology. All branches of biology except human biology were evaluated the less favourite, the higher grade were the pupils in. Particular teacher was important for the evaluation of the branches of biology as he/she could influence it. We therefore find the teachers' attitudes toward specific branches of biology crucial. We also suggest teachers' attitudes should be deliberately improved during their studies.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
23-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—