Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů v oblasti vzdělávání o živé a neživé přírodě: Jak budeme učit přírodopis, biologii a geologii v příštích letech?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10399302" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10399302 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.nuv.cz/file/3642/" target="_blank" >http://www.nuv.cz/file/3642/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů v oblasti vzdělávání o živé a neživé přírodě: Jak budeme učit přírodopis, biologii a geologii v příštích letech?
Popis výsledku v původním jazyce
Oborové didaktiky zabývající se živou a neživou přírodou ve vzdělávání se jakožto vědní obory v současnosti vyvíjejí. Procházejí přitom změnami ve vztahu k aktuálním požadavkům společnosti. V jejich perspektivě směřuje přírodovědné vzdělávání k vytváření příležitostí pro poznávání živé a neživé přírody v kontextu života každého člověka a v kontextu interakcí, do kterých člověk vstupuje z dlouhodobého hlediska. Samotné poznání by mělo být utvářeno na zkušenosti vzdělávajících se lidí (žáků), primárně jde o poznání souvislostí, a to od vztahu žáka k přírodě přes porozumění souvisejícím přírodním procesům až po vnímání sama sebe jako neoddělitelné součásti životního prostředí. Tento text slouží jako podkladová studie k připravovaným revizím rámcových vzdělávacích programů (dále jen RVP) v oblasti výuky o živé a neživé přírodě. Autory studie jsou odborníci v oblasti didaktiky biologie a geologie, kteří působí jak na vysokých školách, tak na dalších stupních škol a v neziskových organizacích. Studie vznikla na základě analýzy dostupných zdrojů na základě požadavku Národního ústavu pro vzdělávání. V textu jsou hledány odpovědi na níže uvedené otázky, které se vztahují k projektované, realizované i dosahované formě kurikula. Tyto otázky zároveň slouží jako základní struktura studie: 1) Jakých výsledků dosahují čeští žáci v oblasti přírodovědné gramotnosti? 2) Jaká je podoba učebnic a vybraných ŠVP? 3) Na co kladou důraz zahraniční kurikulární dokumenty na národní úrovni? 4) Na co se zaměřuje současný výzkum v oborové didaktice biologie a geologie? 5) Co zdůrazňují strategické dokumenty vzdělávací politiky nejen České republiky? 6) Jaké jsou postoje společnosti a očekávání mladých lidí k přírodovědnému vzdělávání? 7) Jaké jsou názory učitelů na současnou podobu RVP v oblasti vzdělávání o živé a neživé přírodě? Studie vznikla v omezeném čase, proto nebylo možné zahrnout všechny v současné době relevantní zdroje, ze kterých by bylo možné vycházet při revizích vzdělávacích oborů Přírodopis, Biologie a Geologie v RVP. Přesto by text studie mohl sloužit jako solidní podkladový materiál pro návrhy inovací oboru v RVP a další diskuze s akademickou a učitelskou veřejností.
Název v anglickém jazyce
Background study on the revision of the Framework Educational Programs in the field of education on living and inanimate nature: How will we teach natural history, biology and geology in the coming years?
Popis výsledku anglicky
Science didactics is still in progress these days and it tries to reflect all changes in the education and in the society. In the perspective of Biology and Geology Didactics the education is heading to create opportunities to learning about living and non-living objects in the context of pupils' everyday life as well as in context of human's interactions in the long-term point of view. The cognition should be based on experience of educated persons (pupils), with the stress on recognizing the connections between the topics, concepts and phenomena and on the understanding of human as the inseparable part of environment. This text is intended to help with preparation of National Framework Programme revision in the field of teaching about living and non-living objects. The authors are experts in the field of Biology and Geology Didactics working as researchers and teachers at Czech universities as well as the teachers at different school levels, including the non-profit organizations. This study was created on the demand of National Institute for Education, Education Counselling Centre and Centre for Continuing Education of Teachers. The following text tries to provide the answers on key questions related to projected, realized and achieved form of curriculum. The questions also establish the structure of the whole study: 1) What results do Czech pupils achieve in science literacy testing? 2) What is the form of available textbooks and selected School Educational Programmes? 3) What is the difference between Czech and foreign curricular documents? Do the foreign curricular documents stress different aspects out? 4) What are the current topics of researches performed in the field of Biology and Geology Didactics? 5) What is accented in the strategical documents of educational policy (not only) in the Czech Republic? 6) What are attitudes to science education among young people and society? 7) What are the attitudes of teachers to current form of National Framework Document in the field of teaching about living and non-living nature? This study was completed in the limited time so it was not possible to reflect all current relevant sources. Although the study could establish base for innovation of the National Educational Framework in the field of Biology and Geology. It could be also used for next discussions with academic and teacher community as well as with the public.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů