Tvorba interaktivních animací a jejich použití v praxi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10410693" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10410693 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tvg1jxO-Zm" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tvg1jxO-Zm</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.36007/eruedu.2020.1.111-119" target="_blank" >10.36007/eruedu.2020.1.111-119</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tvorba interaktivních animací a jejich použití v praxi
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o vytvoření a ověření mezipředmětových interaktivních výukových animací. Tyto animace byly vytvořeny za účelem podpory vytváření vztahů mezi chemií a biologií na druhém stupni základních škol a na středních školách. Autoři mnoha studií stejně jako tvůrci státních vzdělávacích strategií upozorňují, že v dnešní době je nutný přechod z tradiční formy výuky na formy aktivizující (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011). Navíc, tyto metody by měly upevňovat žákovy pozitivní vztahy k interdisciplinárnímu charakteru učiva (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011), (Bétrancourt, 2000). V roce 2018 byla v České republice realizována dotazníková studie zabývající se stavem výuky tématu Trávení v lidském organismu. Dotazník byl vyplněn zhruba 150 středoškolskými a základoškolskými učiteli chemie a biologie z celé České republiky. Z výsledků studie vyplývá, že toto téma je většinou učitelů vnímáno jako mezipředmětové, nicméně pedagogové poukazují na nedostatek materiálů (např. animace), které by pomáhaly implementovat problematiku trávení do obou předmětů stejně. Z toho důvodu byla vytvořena výuková animace v program Adobe Flash Professional CS6, která byla následně ověřena pilotní studií. Samotná animace sestává z 26 dílčích animací, které dávají do souvislostí chemickou a biologickou stránku tématu trávení v lidském těle. Studie se zúčastnilo celkem 30 žáků. Ti byli rozděleni na kontrolní skupinu, ve které probíhala výuka tradičním způsobem, a na experimentální skupinu, kde výuka probíhala s podporou animací. Z výsledků studie vyplývá, že žáci z experimentální skupiny byli vice motivováni a dosáhli lepších studijních výsledků než žáci ze skupiny kontrolní.
Název v anglickém jazyce
Creation of interactive animations and their use in practice
Popis výsledku anglicky
This contribution presents the creation and verifying of the interdisciplinary interactive educational animations. The animations were created in order to support the teaching at secondary schools and high schools and to connect the knowledge and the skills in chemistry and biology. The authors of many research studies as well as the creators of the state educational strategies claim that nowadays a transition from a traditional way of teaching to the activating methods is needed (Ainsworth a kol., 2004; Barak, 2011). Furthermore, these methods should emphasize a pupils' positive relation to the interdisciplinary nature of the learning content (Ainsworth a kol., 2004; Barak, 2011; Bétrancourt, 2000). A survey examining the state of learning of the Digestion in human body topic was realized in 2018 in the Czech Republic. The questionnaires were filled in by approximately 150 secondary and high school chemistry and biology teachers across the whole country. On the basis of the results, this topic is perceived as interdisciplinary by the majority of the teachers, however, there is a lack of materials (f. e. animations) promoting its implementation into the both subjects equally. Thus, an educational animation was created in Adobe Flash Professional CS6 programme and afterwards verified using a pilot study. The animation consists of 26 subanimations which concern the chemical and biological nature of the topic of digestion in human body. In total 30 secondary school pupils participated in the pilot study. They were divided into the control group (that was taught in a traditional way) and the experimental group (where the learning process was supported by using the animation). According to the results of the pilot study, the pupils in the experimental group were more motivated while working with the animations and also achieved better study results than the pupils in the control group.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Eruditio-Educatio
ISSN
1336-8893
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
111-120
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—