Badatelské praktikum - rozsivky ve forenzní praxi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10416322" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10416322 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7ToWP25KiR" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7ToWP25KiR</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2020.3.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2020.3.1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Badatelské praktikum - rozsivky ve forenzní praxi
Popis výsledku v původním jazyce
Tematika forenzní vědy se v posledních desetiletích těší velké oblibě ze strany široké veřejnosti díky množství televizních seriálů s kriminálními náměty a je neméně přitažlivá také pro žáky středních škol. Praktická cvičení a workshopy zaměřené na forenzní tematiku tak přispívají ke zvyšování povědomí o reálných možnostech a limitech použitých metod. Nedávné studie naznačují, že badatelsky zaměřená výuka přispívá ke zlepšení vztahu žáků k přírodovědným předmětům. Průzkumy mezi samotnými žáky navíc naznačují, že dávají přednost výuce simulující reálné vědecké postupy, kde je vysoká míra činnosti a odpovědnosti na nich samých. Proto jsme připravili návrh praktického cvičení, které simuluje forenzní analýzu za použití vzorků rozsivek. Rozsivky jsou jednobuněčné řasy charakteristické tvorbou ornamentovaných křemičitých schránek. Díky možnosti dlouhodobého zachování těchto schránek, relativně snadné determinaci a rozsáhlému výskytu se využívají k posuzování přírodního prostředí. Analýzy rozsivek se používají nejen ve vědě, například při zkoumání změny klimatu, ale také v praxi: při biomonitoringu nebo při forenzním vyšetřování v případech utonutí. Porovnání vzorků rozsivek získaných z tělních tkání (plíce, kostní dřeň) utonulého a z původní lokality, kde došlo k utonutí, pomohlo v minulosti objasnit mnoho případů. V článku přinášíme návrh badatelsky orientovaného forenzního cvičení s využitím rozsivek "Rozsivky ve forenzní praxi aneb kde utonul nebožtík?" Bylo realizováno a testováno na střední škole a následně vyhodnoceno. Zpětná vazba byla získána pomocí anonymního dotazníkového šetření. Žáci i jejich vyučující hodnotili cvičení jako zajímavé a zábavné.
Název v anglickém jazyce
Inquiry-Based Practical Exercise - Diatoms in Forensic Practice
Popis výsledku anglicky
Forensic sciences have been greatly popularized in recent decades through various television serials with criminal themes, and this has helped make them attractive for pupils. Practical exercises and workshops focusing on forensic issues contribute to the awareness of the real possibilities and limits of the methods used. Recent studies indicate that inquiry-based teaching contributes to improving pupils' attitudes to science subjects. In addition, surveys among pupils themselves suggest that they prefer science-based teaching with a high level of activity and responsibility for themselves. Therefore, we propose an inquiry-based practical exercise simulating the process of forensic analysis of diatom samples. Diatoms are unicellular algae characterized by ornamented silica shells. Thanks to the high persistence of shells, relatively easy determination and wide spread occurrence are the diatoms used for natural condition assessment. Diatom analyses are applied not only in science, for example, in climate change investigation, but in practice as well: in biomonitoring or in forensic investigations in drowning cases. Comparison of diatoms recorded in samples of body tissues (lungs, bone marrow) with communities from the locality where the drowned was found, has helped to clarify many cases. We provide a complete inquiry-based forensic practical exercise based on diatom analysis "Diatoms in forensic practice, or, Where did the deceased drown?" The exercise was implemented and tested at a secondary school and subsequently evaluated. The pupils' feedback was obtained using an anonymous questionnaire. The exercise was evaluated as interesting and entertaining by both the pupils and the teacher.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
2533-7556
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
2-14
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—