Požadavky na výuku bioetiky podle středoškolských RVP
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10462255" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10462255 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=htlRERmwKg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=htlRERmwKg</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2023.1.2" target="_blank" >10.14712/25337556.2023.1.2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Požadavky na výuku bioetiky podle středoškolských RVP
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje kvalitativní obsahovou analýzu českých středoškolských rámcových vzdělávacích programů (RVP) zaměřenou na bioetiku v širokém slova smyslu, tj. jak na bioetiku lékařskou, tak i environmentální. Cílem bylo zjistit, jaké afektivní cíle v oblasti bioetiky rámcové vzdělávací programy stanovují. Ačkoli se ve sledovaných dokumentech o bioetice výslovně nehovoří, ve všech RVP se objevují preskriptivní požadavky z oblasti environmentální etiky: Žáci by měli především cítit zodpovědnost za životní prostředí a přijmout principy udržitelného rozvoje. Lékařská bioetika je opomíjena, výjimku představuje pouze požadavek na znalost asistované reprodukce uvedený v gymnaziálním RVP. Bioetika spadá ponejvíce pod přírodovědné a společenskovědní vzdělávání a dále do průřezového tématu člověk a životní prostředí, tj. do předmětů biologie (přírodopis) a základy společenských věd (občanská výchova). Ve většině sledovaných RVP je obecně formulovaný požadavek, aby se ve výuce diskutovalo o eticky ožehavých otázkách, které hýbou dnešní společností. Největší nároky v oblasti bioetiky má RVP gymnázia, které od žáků očekává ujasnění vlastních hodnot ve vztahu k přírodě i k morálním otázkám všedního dne.
Název v anglickém jazyce
Teaching Requirements in the Field of Bioethics According to Secondary School Framework Education Programmes
Popis výsledku anglicky
This article presents a qualitative content analysis of the Czech secondary school programs, the Framework Education Programmes (RVP) focused on both medical and environmental bioethics. The aim was to find out what affective goals in the field of bioethics these documents set. Although the word bioethics is not used in any of them, in all of the studied documents prescriptive requirements from the field of environmental ethics can be found: Especially, pupils should feel responsibility for the environment and respect the principles of sustainable development. Medical bioethics is completely omitted, except for one notion in a grammar school Framework Education Programme ("knowledge of assisted reproduction"). Bioethics is related to natural science and social science education and to the cross-cutting topic "Man and the Environment", i.e., in the subjects of biology and civics. In most of the documents studied, the need to discuss ethically sensitive scientific issues is emphasized. The grammar school Framework Education Programme has the greatest demands in the field of bioethics; it expects pupils to think out their own values in relation to nature and everyday moral issues.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
15-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—