Problémy ve výuce první pomoci z pohledu českých pedagogů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10472695" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10472695 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kM12aox_ds" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kM12aox_ds</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2023.2.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2023.2.4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problémy ve výuce první pomoci z pohledu českých pedagogů
Popis výsledku v původním jazyce
Výuka první pomoci je nedílnou součástí Rámcových vzdělávacích programů a bývá realizována v různých předmětech na základních i středních školách. Pedagogové se setkávají s několika různými problémy, které provedení efektivní výuky první pomoci limitují. Na základě zahraničních studií se ukazuje, že se může jednat např. o nedostatek financí, nedostatek učebních pomůcek, času na výuku nebo o nejistotu pedagogů v tom, která témata a postupy první pomoci by měly být vyučovány prioritně či jak obecně výuku koncipovat, aby byla co nejefektivnější. Provedli jsme proto dotazníkové šetření, které slouží jako pilotní podkladová studie pro plánovaný podrobnější výzkum v dané problematice. Respondenty (N=35) byli pedagogové ze základních a středních škol. Ohodnotili sadu vybraných komplikací podle toho, jak moc velký problém z jejich pohledu představují. Výsledky ukázaly, že největším problémem je vzdělání pedagogů v první pomoci (včetně didaktických kompetencí), nedostatek financí a pomůcek. Na základě těchto výsledků jsme navrhli možná řešení daných problémů ve školní praxi a představili soubor doporučení pro plánovanou navazující studii.
Název v anglickém jazyce
Problems in Teaching First Aid from the Perspective of Czech Teachers
Popis výsledku anglicky
Teaching first aid is an integral part of framework educational programs and is implemented in various subjects at primary and secondary schools. Educators encounter several different problems that limit the implementation of effective first-aid teaching. Based on previous published studies, it appears that it may involve, for example, a lack of finances, insufficient teaching materials, time for instruction, and/or uncertainty among educators regarding which first aid topics and procedures should be taught as a priority or how to structure the instruction generally to make it as effective as possible. We, therefore, conducted a questionnaire, which serves as a pilot background study for planned more detailed research on the given issue. The respondents (N=35) were teachers from primary and secondary schools. They rated a set of selected complications according to how big of a problem they thought they were. The results showed that the biggest problem is the education of teachers in first aid (including didactic competencies), and the lack of funds and aid. Based on these results, we proposed possible solutions to the specified problems in school practice and presented a set of recommendations for the planned follow-up study.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
44-55
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—