Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10486882" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10486882 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Bdks9OYghp" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Bdks9OYghp</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3140/zpravy.geol.2024.03" target="_blank" >10.3140/zpravy.geol.2024.03</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládaném článku byla provedena komplexní reflexe výuky geologie v České republice, přičemž jsme se zaměřili na historický vývoj, současný stav a možnosti budoucího rozvoje. Na základě historického přehledu je zřejmé, že geologie jako věda prošla rychlým vývojem od svého vzniku v 18. století až po současnost. Výuka geologie se v průběhu let výrazně měnila, což ovlivňovalo její postavení v rámci vzdělávacího systému. Přestože byla geologie na českých školách v některých obdobích výrazně potlačena, její význam zůstává nepopiratelný.Současná situace ukazuje, že výuka geologie na základních a středních školách stále čelí mnoha výzvám. SWOT analýzy, které jsme provedli, odhalily nejen slabé stránky a hrozby, ale také silné stránky a příležitosti, které mohou napomoci zlepšení výuky geologie.Silné stránky výuky geologie zahrnují praktické terénní cvičení a exkurze, které umožňují žákům přímý kontakt s přírodninami, a její mezioborové přesahy s chemií, fyzikou a zeměpisem. Důraz na aplikované oblasti, jako je stavebnictví a energetika, přispívá k pochopení praktického významu geologických znalostí. Mezi slabé stránky patří nízký zájem žáků a studentů, nedostatek učebních pomůcek a složitost integrace geologického učiva do jiných předmětů. Frustrace žáků může být způsobena podobností některých vzorků minerálů a hornin, což komplikuje jejich identifikaci. Co se týče hrozeb, jednou z hlavních je nízká motivace učitelů, která se může přenášet i na žáky. Další hrozbou je nedostatečná vybavenost školních přírodovědných sbírek a rizika spojená s terénními cvičeními, jako jsou potenciální nehody a úrazy. Na druhé straně příležitosti zahrnují možnost tandemové výuky a spolupráci s výzkumnými a vzdělávacími institucemi. Tyto i mnohé další spolupráce mohou do výuky přinést nové materiály a přístupy a zvýšit atraktivitu geologie pro studenty.Za klíčové faktory pro efektivní výuku geologie považujeme nadšené a motivované učitele, praktické ukázky a terénní exkurze, které žákům umožňují přímý kontakt s přírodninami. Důležitou roli hrají také mezipředmětové projekty a využívání moderních technologií, které mohou přiblížit geologické procesy a koncepty studentům srozumitelným a atraktivním způsobem. Budoucí vývoj by měl směřovat k posílení mezipředmětových vazeb, zvýšení podpory a motivace učitelů prostřednictvím dalšího vzdělávání a ke zlepšení materiálního vybavení škol. Důležité je také zaměřit se na popularizaci geologie, aby se tento obor stal atraktivnějším nejen pro studenty, ale i pro širší veřejnost. Významnou roli může hrát spolupráce s vý-zkumnými a vzdělávacími institucemi, které mohou poskytnout odbornou podporu a zdroje. Celkově je nezbytné, aby výuka geologie reagovala na současné výzvy a trendy a tím přispěla k formování komplexního přírodovědného vzdělání, které bude žáky nejen informovat, ale také inspirovat k dalšímu studiu a zájmu o přírodní vědy.
Název v anglickém jazyce
Teaching geology yesterday, today and tomorrow – reflections of teachers and students
Popis výsledku anglicky
This article focuses on the historical development, current state, and future perspectives of geology education in the Czech Republic. The theoretical part of the article presents analysis of the evolution of the geology curriculum and its position within the Czech educational system. It highlights significant personalities and events in geological sciences and describes the changes in geology education since the 18th century to the present. The empirical part of the article employs qualitative research through focus group interviews to reflect on current approaches to geology education in lower secondary schools (ISCED 2). The respondents included ninth-grade students from primary schools, teacher education students at the Faculty of Science of Charles University, and science teachers. Based on their statements, SWOT analyses were created to identify the strengths, weaknesses, opportunities, and threats associated with geology education.Strengths include practical field exercises and field trips that provide students a direct contact with geological materials and demonstrate interdisciplinary connections between geology, chemistry, physics, and geography. Weaknesses involve low student interest, lack of teaching aids, and the complexity of integrating geology into other subjects. Threats include low teacher motivation and inadequate resources in school natural science collections, while opportunities lie in tandem teaching and collaboration with research and educational institutions. The article emphasizes the need to strengthen interdisciplinary connections, increase teacher support and motivation through further education, and improve school collection.Emphasis is also placed on popularizing geology to make it more attractive not only to students but also to the broader public. Overall, it is essential for geology education to respond to current challenges and trends, thus contributing to the formation of comprehensive scientific education that will inspire students to further study and interest in natural sciences.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy o geologických výzkumech v roce (Geoscience Research Reports)
ISSN
0514-8057
e-ISSN
2336-5757
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
18-27
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85211634132