Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F14%3A10290097" target="_blank" >RIV/00216208:11320/14:10290097 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ped.muni.cz/pedor/2014/cislo-2" target="_blank" >http://www.ped.muni.cz/pedor/2014/cislo-2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-2-222" target="_blank" >10.5817/PedOr2014-2-222</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem přehledové studie je popsat pojetí didaktiky fyziky, která se objevila v domácím prostředí během jejího historického vývoje, a diskutovat zejména vztah pojetí didaktiky fyziky k dalším oborům. To by mělo přispět k pochopení současné situace a prognóze budoucího vývoje. Ve stěžejní části studie jsou charakterizována jednotlivá pojetí české didaktiky fyziky. V chronologickém pořadí to jsou metodické, aplikační, integrační a komunikační pojetí. Ve shrnutí a závěrečné diskuzi je řešen zejména vztah pojetí didaktiky fyziky k fyzice, pedagogice a dalším oborům. Ukazuje se, že metodické pojetí je velmi těsně spjato s fyzikou, zatímco aplikační pojetí vychází primárně z pedagogiky. Integrační pojetí usiluje o využití také dalších věd pro rozvoj didaktikyfyziky. Ze studie vyplývá, že nejpropracovanější je komunikační pojetí. To patří ke koncepcím, které nejvýznamnějším způsobem ovlivňují současné didaktické myšlení v České republice, a to v různých oborech (také v rámci didaktik sociálně
Název v anglickém jazyce
Historical development of approaches to didactics of physics in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The purpose of the review is to describe the approaches to the didactics of physics which appeared in the Czech Republic during its development, and to discuss especially the relationships between the didactics of physics and other fields. It should be beneficial to the understanding of the current situation and to the prognosis of the future development. The main, part of the paper includes the characteristics of particular approaches of the Czech didactics of physics. In chronological order, these arethe methodological, application, integration and communicative approaches. The summary and concluding discussion deals with the relationships between the didactics of physics and the subject of physics itself, pedagogy and other fields. It seems that the methodological approach is closely connected to physics, while the application approach comes primarily from pedagogy. The integration approach strives for the utilisation of other scientific fields to develop the didactics of physics.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
222-243
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—