Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Linking Content Information with Bayesian Personalized Ranking via Multiple Content Alignments

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F17%3A10360924" target="_blank" >RIV/00216208:11320/17:10360924 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dl.acm.org/citation.cfm?id=3078732&CFID=788882522" target="_blank" >http://dl.acm.org/citation.cfm?id=3078732&CFID=788882522</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3078714.3078732" target="_blank" >10.1145/3078714.3078732</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Linking Content Information with Bayesian Personalized Ranking via Multiple Content Alignments

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In many application domains of recommender systems, content-based information are available for users, objects or both. Such information can be processed during recommendation and significantly decrease the cold-start problem. However, content information may come from several, possibly external, sources. Some sources may be incomplete, less reliable or less relevant for the purpose of recommendation. Thus, each content source or attribute possess different level of informativeness, which should be taken into consideration during the process of recommendation. In this paper, we propose a multiple content alignments extension to the Bayesian Personalized Ranking Matrix Factorization (BPR-MCA). The proposed method incorporates multiple sources of content information in the form of user-to-user or object-to-object similarity matrices and aligns users&apos; and items&apos; latent factors ac-cording to these similarities. During the training phase, BPR-MCA also learns the relevance weight of each similarity matrix. BPR-MCA was evaluated on the MovieLens 1M dataset, extended by the content information from IMDB, DBTropes and ZIP code statistics. The experiment shows that BPR-MCA can help to significantly improve recommendation w.r.t. nDCG and AUPR over standard BPR under several cold-start scenarios.

  • Název v anglickém jazyce

    Linking Content Information with Bayesian Personalized Ranking via Multiple Content Alignments

  • Popis výsledku anglicky

    In many application domains of recommender systems, content-based information are available for users, objects or both. Such information can be processed during recommendation and significantly decrease the cold-start problem. However, content information may come from several, possibly external, sources. Some sources may be incomplete, less reliable or less relevant for the purpose of recommendation. Thus, each content source or attribute possess different level of informativeness, which should be taken into consideration during the process of recommendation. In this paper, we propose a multiple content alignments extension to the Bayesian Personalized Ranking Matrix Factorization (BPR-MCA). The proposed method incorporates multiple sources of content information in the form of user-to-user or object-to-object similarity matrices and aligns users&apos; and items&apos; latent factors ac-cording to these similarities. During the training phase, BPR-MCA also learns the relevance weight of each similarity matrix. BPR-MCA was evaluated on the MovieLens 1M dataset, extended by the content information from IMDB, DBTropes and ZIP code statistics. The experiment shows that BPR-MCA can help to significantly improve recommendation w.r.t. nDCG and AUPR over standard BPR under several cold-start scenarios.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-22224S" target="_blank" >GA17-22224S: Analytika uživatelských preferencí v modelech multimediální explorace</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 28th ACM Conference on Hypertext and Social Media

  • ISBN

    978-1-4503-4708-2

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    175-183

  • Název nakladatele

    ACM

  • Místo vydání

    New York, NY, USA

  • Místo konání akce

    Prague, Czech Republic

  • Datum konání akce

    4. 7. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku