Člověk a příroda
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F18%3A10381986" target="_blank" >RIV/00216208:11320/18:10381986 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/18:10381986 RIV/00216208:11310/18:10381986
Výsledek na webu
<a href="https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Analyza-zahranicnich-systemu-hodnoceni-klicovych-k" target="_blank" >https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Analyza-zahranicnich-systemu-hodnoceni-klicovych-k</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Člověk a příroda
Popis výsledku v původním jazyce
Text shrnuje přístupy k rozvoji a hodnocení klíčových kompetencí v přírodovědných předmětech (biologie, zeměpis, chemie a fyzika) a vznikl na základě obsahové analýzy odborných článků vedených v mezinárodní publikační databázi Web of Science (WoS) a SCOPUS. Pro vyhledávání konkrétních studií (Biologie 75, Fyzika 70, Geografie 195, Chemie 300, Science 983) byly zadávány kombinace předem stanovených klíčových slov. Z provedené rešerše vyplývá, že problematika hodnocení obecných (nadoborových) klíčových kompetencí v přírodovědných předmětech nepatří mezi frekventovaná témata v databázi WoS a SCOPUS; nástroje na hodnocení výsledků vzdělávání jsou zaměřeny převážně na úroveň terciárního vzdělávání (VŠ); velká pozornost je věnována především způsobu hodnocení dosaženého odborného vzdělání či na identifikaci miskoncepcí ve vybraných tématech; velmi malý počet evaluačních nástrojů se zaměřuje v kontextu výuky přírodovědných předmětů na hodnocení obecných kompetencí; téměř všechny identifikované nástroje jsou zaměřené na terciární vzdělávání; hodnocené kompetence neodpovídají pojetí klíčových kompetencí v RVP ZV a jsou tedy jen ve velmi omezené míře přenositelné (využitelné); značný důraz je v přírodovědných předmětech kladen na promyšlené propojení obecných kompetencí se vzdělávacím obsahem jednotlivých předmětů.
Název v anglickém jazyce
Man and nature
Popis výsledku anglicky
The paper summarizes the approaches to the development and evaluation of key competences in natural sciences (biology, geography, chemistry and physics) and was based on a content analysis of the articles published in the international publication database Web of Science (WoS) and SCOPUS. To search for specific studies (Biology 75, Physics 70, Geography 195, Chemie 300, Science 983), a combination of predefined keywords was assigned. The research shows that the issue of assessment of general (pre-requisite) key competences in natural sciences is not one of the frequently discussed topics in the WoS and SCOPUS databases; tools for evaluating learning outcomes are mainly focused on the level of tertiary education; great attention is paid to the way of evaluating the achieved vocational education or to identifying misconceptions in selected topics; a very small number of evaluation tools are focused in the context of teaching natural science subjects to assess general competencies; almost all identified tools are aimed at tertiary education; the assessed competencies do not correspond to the concepts of key competences in the RVP ZV and are therefore, to a very limited extent, transferable (usable); a great emphasis is placed on natural science subjects on the well-grounded interconnection of general competences with the educational content of individual subjects.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Analýza zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí a systémů hodnocení netestovatelných dovedností se souborem doporučení pro školní hodnocení klíčových kompetencí RVP ZV a externí hodnocení školní podpory rozvíjení klíčových kompetencí RVP ZV
ISBN
978-80-88087-16-8
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
99-121
Počet stran knihy
154
Název nakladatele
Česká školní inspekce
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—