The Parameterized Hardness of the k-Center Problem in Transportation Networks
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F18%3A10387192" target="_blank" >RIV/00216208:11320/18:10387192 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.4230/LIPIcs.SWAT.2018.19" target="_blank" >https://doi.org/10.4230/LIPIcs.SWAT.2018.19</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4230/LIPIcs.SWAT.2018.19" target="_blank" >10.4230/LIPIcs.SWAT.2018.19</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Parameterized Hardness of the k-Center Problem in Transportation Networks
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper we study the hardness of the k-Center problem on inputs that model transportation networks. For the problem, an edge-weighted graph G=(V,E) and an integer k are given and a center set C subseteq V needs to be chosen such that |C|<= k. The aim is to minimize the maximum distance of any vertex in the graph to the closest center. This problem arises in many applications of logistics, and thus it is natural to consider inputs that model transportation networks. Such inputs are often assumed to be planar graphs, low doubling metrics, or bounded highway dimension graphs. For each of these models, parameterized approximation algorithms have been shown to exist. We complement these results by proving that the k-Center problem is W[1]-hard on planar graphs of constant doubling dimension, where the parameter is the combination of the number of centers k, the highway dimension h, and even the treewidth t.
Název v anglickém jazyce
The Parameterized Hardness of the k-Center Problem in Transportation Networks
Popis výsledku anglicky
In this paper we study the hardness of the k-Center problem on inputs that model transportation networks. For the problem, an edge-weighted graph G=(V,E) and an integer k are given and a center set C subseteq V needs to be chosen such that |C|<= k. The aim is to minimize the maximum distance of any vertex in the graph to the closest center. This problem arises in many applications of logistics, and thus it is natural to consider inputs that model transportation networks. Such inputs are often assumed to be planar graphs, low doubling metrics, or bounded highway dimension graphs. For each of these models, parameterized approximation algorithms have been shown to exist. We complement these results by proving that the k-Center problem is W[1]-hard on planar graphs of constant doubling dimension, where the parameter is the combination of the number of centers k, the highway dimension h, and even the treewidth t.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP202%2F12%2FG061" target="_blank" >GBP202/12/G061: Centrum excelence - Institut teoretické informatiky (CE-ITI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
16th Scandinavian Symposium and Workshops on Algorithm Theory (SWAT 2018)
ISBN
978-3-95977-068-2
ISSN
1868-8969
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
1-13
Název nakladatele
Schloss Dagstuhl--Leibniz-Zentrum fuer Informatik
Místo vydání
Dagstuhl, Germany
Místo konání akce
Malmö, Švédsko
Datum konání akce
18. 6. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—