The Parameterized Hardness of the k-Center Problem in Transportation Networks
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F20%3A10422908" target="_blank" >RIV/00216208:11320/20:10422908 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Q7DrHtMS3Q" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Q7DrHtMS3Q</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00453-020-00683-w" target="_blank" >10.1007/s00453-020-00683-w</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Parameterized Hardness of the k-Center Problem in Transportation Networks
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper we study the hardness of the ????-CENTER problem on inputs that model transportation networks. For the problem, a graph ????=(????,????) with edge lengths and an integer k are given and a center set ???? needs to be chosen such that |????|<=????. The aim is to minimize the maximum distance of any vertex in the graph to the closest center. This problem arises in many applications of logistics, and thus it is natural to consider inputs that model transportation networks. Such inputs are often assumed to be planar graphs, low doubling metrics, or bounded highway dimension graphs. For each of these models, parameterized approximation algorithms have been shown to exist. We complement these results by proving that the ????-CENTER problem is W[1]-hard on planar graphs of constant doubling dimension, where the parameter is the combination of the number of centers k, the highway dimension h, and the pathwidth p.
Název v anglickém jazyce
The Parameterized Hardness of the k-Center Problem in Transportation Networks
Popis výsledku anglicky
In this paper we study the hardness of the ????-CENTER problem on inputs that model transportation networks. For the problem, a graph ????=(????,????) with edge lengths and an integer k are given and a center set ???? needs to be chosen such that |????|<=????. The aim is to minimize the maximum distance of any vertex in the graph to the closest center. This problem arises in many applications of logistics, and thus it is natural to consider inputs that model transportation networks. Such inputs are often assumed to be planar graphs, low doubling metrics, or bounded highway dimension graphs. For each of these models, parameterized approximation algorithms have been shown to exist. We complement these results by proving that the ????-CENTER problem is W[1]-hard on planar graphs of constant doubling dimension, where the parameter is the combination of the number of centers k, the highway dimension h, and the pathwidth p.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GX19-27871X" target="_blank" >GX19-27871X: Efektivní aproximační algoritmy a obvodová složitost</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Algorithmica
ISSN
0178-4617
e-ISSN
—
Svazek periodika
82
Číslo periodika v rámci svazku
7
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
1989-2005
Kód UT WoS článku
000515774300001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85078994342