Srozumitelnost českého odborného a úředního textu - proč se jí zabývat a jak ji měřit
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F21%3A10438167" target="_blank" >RIV/00216208:11320/21:10438167 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11210/21:10438167
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iFBrM1nZJD" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iFBrM1nZJD</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Srozumitelnost českého odborného a úředního textu - proč se jí zabývat a jak ji měřit
Popis výsledku v původním jazyce
Text comprehension is one of the key skills that are learned during the school years. On the one hand, reading literacy is fundamental for successful comprehension, on the other hand, comprehension success is determined by textual features, i.e. its readability. Text readability thus presents an important issue - from both the reception (people may not be able to comprehend a text fully due to its low readability) and production perspective (people may not be able to produce a well readable text). The current study presents an experimental method for measuring readability of Czech texts of various genres based on the triangulation of (1) the rate of correct answers on comprehension questions, (2) intra-textual features, and (3) subjective assessment of text readability. The method is discussed in depth and individual steps are illustrated on an example of a research in progress under the project Linguistic Factors of Readability in Czech Administrative and Educational Texts.
Název v anglickém jazyce
Readability of professional and administrative texts in Czech - why to study it and how to measure it?
Popis výsledku anglicky
Text comprehension is one of the key skills that are learned during the school years. On the one hand, reading literacy is fundamental for successful comprehension, on the other hand, comprehension success is determined by textual features, i.e. its readability. Text readability thus presents an important issue - from both the reception (people may not be able to comprehend a text fully due to its low readability) and production perspective (people may not be able to produce a well readable text). The current study presents an experimental method for measuring readability of Czech texts of various genres based on the triangulation of (1) the rate of correct answers on comprehension questions, (2) intra-textual features, and (3) subjective assessment of text readability. The method is discussed in depth and individual steps are illustrated on an example of a research in progress under the project Linguistic Factors of Readability in Czech Administrative and Educational Texts.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-19191S" target="_blank" >GA19-19191S: Lingvistické faktory pochopitelnosti v českých administrativních a odborných textech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics
ISSN
1804-3240
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
35-52
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—