Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Srozumitelnost českého odborného a úředního textu - proč se jí zabývat a jak ji měřit

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F21%3A10438167" target="_blank" >RIV/00216208:11320/21:10438167 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11210/21:10438167

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iFBrM1nZJD" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iFBrM1nZJD</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Srozumitelnost českého odborného a úředního textu - proč se jí zabývat a jak ji měřit

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text comprehension is one of the key skills that are learned during the school years. On the one hand, reading literacy is fundamental for successful comprehension, on the other hand, comprehension success is determined by textual features, i.e. its readability. Text readability thus presents an important issue - from both the reception (people may not be able to comprehend a text fully due to its low readability) and production perspective (people may not be able to produce a well readable text). The current study presents an experimental method for measuring readability of Czech texts of various genres based on the triangulation of (1) the rate of correct answers on comprehension questions, (2) intra-textual features, and (3) subjective assessment of text readability. The method is discussed in depth and individual steps are illustrated on an example of a research in progress under the project Linguistic Factors of Readability in Czech Administrative and Educational Texts.

  • Název v anglickém jazyce

    Readability of professional and administrative texts in Czech - why to study it and how to measure it?

  • Popis výsledku anglicky

    Text comprehension is one of the key skills that are learned during the school years. On the one hand, reading literacy is fundamental for successful comprehension, on the other hand, comprehension success is determined by textual features, i.e. its readability. Text readability thus presents an important issue - from both the reception (people may not be able to comprehend a text fully due to its low readability) and production perspective (people may not be able to produce a well readable text). The current study presents an experimental method for measuring readability of Czech texts of various genres based on the triangulation of (1) the rate of correct answers on comprehension questions, (2) intra-textual features, and (3) subjective assessment of text readability. The method is discussed in depth and individual steps are illustrated on an example of a research in progress under the project Linguistic Factors of Readability in Czech Administrative and Educational Texts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-19191S" target="_blank" >GA19-19191S: Lingvistické faktory pochopitelnosti v českých administrativních a odborných textech</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics

  • ISSN

    1804-3240

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    35-52

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus