When PISA does not matter? The Case of Czech Republic and Germany
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10124109" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10124109 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.springerlink.com/content/55rl4j1k74g6ht1w/" target="_blank" >http://www.springerlink.com/content/55rl4j1k74g6ht1w/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/s13374-012-0004-5" target="_blank" >10.2478/s13374-012-0004-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
When PISA does not matter? The Case of Czech Republic and Germany
Popis výsledku v původním jazyce
The present paper gives an overview of the reflections of and reactions to publishing the results of the first wave of the OECD study Programme for International Student Assessment (PISA) in the Czech Republic and in Germany. The choice of these two countries enables us to document how the same results could be perceived very differently in diverse country contexts and could lead to a different reaction from policy-makers. In spite of large reforms and numerous policy measures being adopted in Germany in reaction to the PISA results, compared with no response from policy-makers in the Czech Republic, it is argued, that in both countries policy-makers failed to tackle the major problem of their educational systems-its selective nature. In the final section we discuss various mis(uses) of PISA and its supranational and global character influencing local policies.
Název v anglickém jazyce
When PISA does not matter? The Case of Czech Republic and Germany
Popis výsledku anglicky
The present paper gives an overview of the reflections of and reactions to publishing the results of the first wave of the OECD study Programme for International Student Assessment (PISA) in the Czech Republic and in Germany. The choice of these two countries enables us to document how the same results could be perceived very differently in diverse country contexts and could lead to a different reaction from policy-makers. In spite of large reforms and numerous policy measures being adopted in Germany in reaction to the PISA results, compared with no response from policy-makers in the Czech Republic, it is argued, that in both countries policy-makers failed to tackle the major problem of their educational systems-its selective nature. In the final section we discuss various mis(uses) of PISA and its supranational and global character influencing local policies.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1556" target="_blank" >GAP407/11/1556: Nerovné podmínky škol – nerovné šance žáků: Zkoumání vztahu mezi kvalitou učitelů, klimatem školy, výsledky žáků a jejich sociálním původem</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Human Affairs
ISSN
1210-3055
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
31-42
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—