Metoda ukotvujících vinět a možnosti využití v pedagogice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10124887" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10124887 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metoda ukotvujících vinět a možnosti využití v pedagogice
Popis výsledku v původním jazyce
Ve výzkumných šetřeních se často využívají sebehodnotící otázky. Přímé porovnání zemí či různých sociálních skupin na základě odpovědí na tyto otázky však může vést k chybnému závěru o objektivním stavu respondentů. Důvodem může být, že respondenti z odlišných skupin využívají dostupnou škálu odpovědí odlišným způsobem, např. Američané mohou častěji hodnotit situace jako "vynikající" ve srovnání s jinými národy. Metoda ukotvujících vinět řeší tento problém tak, že nechává respondenty vedle vlastní situace hodnotit i hypotetické situace jiných lidí (ukotvující viněty). Vzhledem k tomu, že všichni respondenti hodnotí jednu a tutéž hypotetickou situaci, může být rozdílnost v jejich hodnocení těchto situací interpretována jako rozdílnost v jejich využíváníškály. To je pak využito pro korekci (ukotvení) jejich sebehodnocení. Metoda ukotvujících vinět nebyla v české odborné literatuře dosud diskutována. Tento článek představuje základní myšlenku této metody intuitivně a poté i s využitím ma
Název v anglickém jazyce
Anchoring Vignettets Method and Possibilities of its Use in Educational Science
Popis výsledku anglicky
Self-assessment questions are used often in survey research. A direct comparison of countries or different socioeconomic groups based on answers to such questions may lead to an incorrect conclusion about the respondents' actual situation. One of the reasons may be that respondents from different groups use the response scale in different ways, for example Americans may evaluate a situation as "excellent" more often compared to other nationalities. The anchoring vignette method solves the problem by letting respondents evaluate both their situation and hypothetical situations of other people (anchoring vignettes). Since the hypothetical situation is invariant over respondents, the differences in their evaluations of the hypothetical situation may be interpreted as the differences in their use of response scale. This is then used to adjust (anchor) their self-assessments. The anchoring vignettes method has not yet been discussed in Czech language academic literature. This paper introduc
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
27-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—