Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10125725" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10125725 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11690/12:10125725 RIV/61384399:31120/12:00040741
Výsledek na webu
<a href="http://www.msmt.cz/vzdelavani/doporuceni-dekanum-fakult-vzdelavajicich-budouci-pedagogicke" target="_blank" >http://www.msmt.cz/vzdelavani/doporuceni-dekanum-fakult-vzdelavajicich-budouci-pedagogicke</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena formou e-learningu nebo blended learningu, je realizována v různých oborech a s rozmanitými výukovými cíli, které jsou ovšem v souladu s principy aktivního a problémově orientovaného učení. Tento typ výuky podporuje rozvoj klíčových kompetencí, které jsou nezbytné jak pro naplnění tradičních cílů vysokoškolské výuky (tvorba díla), tak také z hlediska aplikačního. Kompetence potřebné a pěstované ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) mají do značné míry povahu akčních kompetencí, významně jsou zaměřeny na schopnosti řešení problémů. V problémově orientovaných výukových situacích, jež jsou žádoucí z hladiska VUR, se pak uplatní takové prostředí, jako je Wiki, nazývané též "sociálním webem". Tato konkrétní metodika staví na konceptu rozvíjení "akademické gramotnosti", kde student rozvíjí své dovednosti současně s procesem psaní a prostřednictvím tohoto procesu se také učí. Metoda výuky/učení je úzce spojena s rolí prostředí, ve kterém se student učí - sociálního prostředí akademické komunity. Metodicky popsaná výuka vedená v prostoru otevřeném pro tvůrčí práci studentů v rámci e-learningových kurzů se řídí zásadami sociálního učení a využívá vlastností wiki prostředí. Tyto technické vlastnosti jsou spojeny s konkrétními požadavky na vedení interdisciplinárního dialogu ve VURj. Software Mediawiki použitý v průběhu celého procesu psaní i pro diskuse a vzájemné hodnocení studentských prací byl zvolen ke stimulaci metakognitivních dovedností, organizaci procesu psaní; současně toto prostředí nabízí model akademického prostředí včetně procesu peer review.
Název v anglickém jazyce
Methodology of text creation in open an internet space for higher education through e-learning
Popis výsledku anglicky
The methodology is intended to provide a framework for the use of open web space as a tool for teaching students at the university level, in e-learning or blended learning courses, and in various disciplines with an active and problem-oriented learning component which is desirable from the perspective of education for sustainable development. The virtual space (Wiki), the so-called "social web", provides an interactive environment and supports social skills such as cooperation, self-expression, and communication. This particular methodology is based on the concept of "academic literacy" where students develop their skills along with the writing process. MediaWiki software was used to stimulate meta-cognitive skills, the organization of the writing process, and critical thinking (with regard to resources); a model for an academic environment was presented there. Instructions available in the wiki support pre-writing, a resource search, the writing of a literature review & annotation, posing a research question, developing of text, and peer review. The method proved to be useful in practice; it provided evidence of student work and the results are available for future generations of students.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
5782/ENV/12; 154/320/12
Číslo předpisu
5782/ENV/12; 154/320/12
Technické parametry
5782/ENV/12; 154/320/12
Ekonomické parametry
Metodika poskytuje návody k jedné z forem aktivního učení využitelné na vysokoškolské úrovni v oblasti výuky životního prostředí a udržitelného rozvoje formou e-learningu. Přináší tak inovaci výuky napříč obory a je přitom postavena na volně dostupném Open Source Software.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo životního prostředí ČR, Sekce ekonomiky a politiky životního prostředí
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů