Otázky, úkoly a náměty k činnostem v čítankách.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10127218" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10127218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Otázky, úkoly a náměty k činnostem v čítankách.
Popis výsledku v původním jazyce
Obsah učiva každého vzdělávacího předmětu je zakotven nejen v závazných kurikulárních dokumentech, ale také v příslušných učebnicích a jiných výukových / učebních materiálech. V případě literární výchovy je podstatná část obsahu učiva konkretizována (a tím implicitně formulována) v čítankách. Článek kriticky připomínkuje podobu zadání otázek, úkolů a námětů k činnostem ve vybraném vzorku čítanek pro první i druhý stupeň základní školy, neboť právě podoba zadání udává podobu žákovy komunikace s literárním textem i podobu učitelovy práce s textem. Výsledky analýzy jsou shrnuty do dvanácti tezí, u nichž autor uvádí některé konstruktivní návrhy řešení a příklady vybraných čítanek, které se s problémem dobře vyrovnávají a přispívají dle názoru autora ke smysluplné literární výchově. Autor upozorňuje na obecnou problematiku formulace otázek a úkolů v literární výchově, neklade si za cíl tvořit ucelený adresný žebříček používaných čítanek.
Název v anglickém jazyce
Questions, Task Instructions and Suggestions for Activities in Reading-books
Popis výsledku anglicky
The content of each school subject is not determined only in effectual curriculum, but also in corresponding textbooks and other educational and teaching materials. In case of literary education, the main part of the subject matter is specified (and so implicitly formulated) in the reading-books. The article comments critically on the formulations of the questions, task instructions and suggestions for activities in selected reading-books for primary and secondary schools (age 6-15). The reason is thatthe formulation of the instructions determines the way how the student communicates with the literary text and the way how the teacher works with the text. The analysis results are summarized into twelve thesis in which the author gives some constructivesolution proposals and examples of selected reading-books that deal the problem well and contribute (according to the author opinion) to meaningful literary education. The author points out general problems with formulation of the questi
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Chronos - Logos - Topos v současném filologickém bádání
ISBN
978-80-246-2231-6
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
142-148
Počet stran knihy
160
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—